# investujte s nami  17. 12. 2024

Vianoce klopú na dvere alebo je len čas na reklamu Coca-Cola či Pepsi?

Každoročne sa ku koncu roka na nás zosype množstvo vianočných reklám. Azda celosvetovo najznámejšia z nich je klasika od Coca-Coly, dnes už s neodmysliteľným Santom. A čo na to Pepsi? Aj keď tieto značky vedú boj o zákazníka bok po boku od svojho vzniku, Pepsi, nielen v rámci marketingu vsadila na iný segment a využíva na komunikáciu iné nástroje. Pozrite sa s nami na to, ako sa týmto spoločnostiam dlhodobo darí z pohľadu finančných trhov a pokojne si pri čítaní otvorte fľašu svojho obľúbeného nápoja.

Výrobcovia kolových nápojov, Coca-Cola a Pepsi, vedú súboje o prvenstvo na trhu už dlhé desaťročia. Ich príbehy sa pritom začali písať už v predminulom storočí. Prvý recept na Coca-Colu bol totiž vytvorený v roku 1886, pokým vznik Pepsi-Coly sa datuje od roku 1893. V roku 1902 jej objaviteľ Caleb Bradham oficiálne založil Pepsi-Cola Company a podstate tým verejne vyhlásil vojnu Coca-Cole. Odvtedy sa doslova jedná o súboj gigantov na poli nealkoholických nápojov.

Zaujímavosťou je aj to, že tento súboj môžu ľudia sledovať doslova v priamom prenose prostredníctvom nápaditých reklamných spotov a upútavok. Veď, kto by dnes nepoznal už ikonického Santu s Coca- Colou v ruke alebo legendárne futbalové hviezdy z reklám Pepsi?

Made by AI

Vynašla Coca-Cola Santu alebo priniesol Santa Coca-Colu na vianočné stoly?

Coca-Cola je typická slávnou fľašou s notoricky známymi obrysmi, ktorá bola patentovaná už v roku 1915. Lídrom jej reklám, hlavne v predvianočnom období, je nepochybne zagulatený muž v červenom, ktorého si dnes už inak ako veselého, milého starého pána s veľkým bruchom, ani nevieme predstaviť. Vedeli ste však, že Santa kedysi vyzeral úplne inak a práve Coca-Cola má prsty v jeho dnešnej podobe? Spoločnosť síce legendu o Santa Clausovi nevytvorila, ale jej reklama zohrala veľkú úlohu pri formovaní jeho charakteru a obrazu, ktorý poznáme dnes. Pred rokom 1931 bolo totiž na svete mnoho zobrazení Santu, vrátane vysokého vychudnutého muža či škriatka, dokonca existoval aj strašidelný Claus. V tomto roku však Coca-Cola poverila ilustrátora Haddona Sundbloma, aby namaľoval Santu práve na vianočné reklamy pre obľúbený kolový nápoj. Spoločnosť postavu Santu vo svojich reklamách pritom využívala už od 20-tycg rokov 20. storočia, šlo však o prísne vyzerajúceho Clausa v duchu Thomasa Nasta, karikaturistu z občianskej vojny.

V roku 1931 začala Coca-Cola umiestňovať svoje reklamy do populárnych časopisov a Archie Lee, vtedajší výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Coca-Cola, chcel, aby kampaň ukázala naopak zdravého Santu, ktorý je realistický a symbolický. Tak sa začala vyše 30 ročná práca Haddona Suddloma na zobrazení samotného Santa Clausa a nie len muža oblečeného ako Santa. Samozrejme, hlavný dôvod spoločnosti pre tento krok bol zvýšiť predaj svojich výrobkov a vykázať tak vyššie zisky aj počas zimných mesiacov. V zimnom období totiž ľudia pred vychladenou Coca – Colou prirodzene uprednostňovali iné, väčšinou teplé nápoje. Stávka na Santa Clausa bezpochyby vyšla a Coca-Cola sa aj vďaka stále obľúbenejším reklamám stala neodmysliteľnou súčasťou sviatočného stola a akcie Coca-Coly ako aj hodnota firmy prudko stúpli nahor. Ľudia milovali obrázky Santu od Coca-Coly natoľko, že okrem toho, že si kupovali produkty spoločnosti, sledovali reklamu tak intenzívne, že ak na obrázkoch došlo k nejakej zmene, posielali listy priamo do Coca-Coly. Jeden rok sa Santa napríklad objavil bez snubného prsteňa a ľudia sa tak dopytovali, čo sa stalo s pani Clausovou.

V rokoch 1931 až 1964 reklama na Coca-Colu ukazovala Santu, ako roznáša hračky a hrá sa s nimi, zastavuje sa pri čítaní listu a vychutnáva si kolu, navštevuje deti, ktoré zostali hore, aby ho pozdravili a prepadával chladničky v domácnostiach. Pôvodné olejomaľby, ktoré Sundlom vytvoril, boli upravené pre reklamu Coca-Coly v časopisoch a na výkladoch obchodov, billboardoch, plagátoch, kalendároch a plyšových bábikách. Mnohé z týchto predmetov sú dnes obľúbenými zberateľskými predmetmi a majú vysokú hodnotu. Jeho konečná verzia Santu je z roku 1964, ale ešte niekoľko desaťročí potom obsahovala reklama Coca-Coly obrázky Santu založené práve na pôvodných dielach Sundbloma. Tieto obrazy sú jedny z najviac ocenených kúskov v zbierke umenia v oddelení archívov spoločnosti a boli vystavované po celom svete, na známych miestach vrátane Louvru v Paríži, Kráľovského múzea Ontario v Toronte, Múzea vedy a priemyslu v Chicagu, v Tokiu či v Štokholme. Mnohé z pôvodných obrazov si môžete pozrieť aj na výstave World od Caca-Cola v Atlante.

Made by AI

Pesi vsadila karty na svoju chuť, mladých a nechýba jej zdravá drzosť v podpichovaní konkurenta

Pepsi vo svojich začiatkoch začala predávať limonádu najmä v plechovkách, vytvorila úspešnú reklamnú znelku a už od polovice minulého storočia sa zameriava na mládež ako cieľovú skupinu.

V roku 1975 Pepsi spustila tzv. “Pepsi Challenge”, sériu slepých ochutnávok, s cieľom zistiť, ktorý z colových nápojov chutí lepšie. A podľa prieskumu bol medzi konzumentami jasný favorit, sladšia Pepsi. Pokiaľ ide o predajné čísla, v tom čase mala navrch stále Coca-Cola. Trhový podiel PepsiCo však začal rásť a Coca-Cola začala zápasiť s problémami. Preto v roku 1982 prišla na trh prvá “Diétna kola”, namiesto cukru začala práve Coca-Cola používať kukuričný sirup, ktorý bol lacnejší ako cukor. Jej ráznejšia odpoveď prišla až v apríli 1985, kedy predstavila “Novú kolu”, nápoj viac sladší a viac zladení s konkurenčnou Pepsi. Len tri mesiace na to oznámila Coca-Cola, že ponúkať bude aj colu podľa starého tradičného receptu, pod názvom Coca-Cola Classic.

Ani jednej zo spoločností Coca-Cola či PesiCo kolové vojny nikdy výraznejšie neublížili. Naopak, obe z nich vždy profitovali a ceny ich akcií aj vďaka ich neustálemu konkurenčnému boju rástli. Nemali teda žiaden dôvod, aby súťažiť prestali, a aj keď osemdesiate roky boli akýmsi vrcholom kolových vojen, zdravá rivalita spoločností Coca-Cola a PepsiCo trvá dodnes.

Dôkazom bol napríklad aj Super Bowl 2019, ktorý na oko ovládla Pepsi. Ide o jednu z najsledovanejších športových udalostí na svete s najdrahším reklamným časom.

Čerešničkou na torte bol fakt, že Super Bowl sa v tom roku konal v Atlante, v štáte, ktorý je sídlom spoločnosti Coca-Cola. PepsiCo pre udalosť zmenil celú Atlantu na modrú. Celé mesto zaplavili slogany typu: “Ahoj Atlanta, ďakujeme za pohostinnosť. Pepsi v Atlante, aké osviežujúce.”

Source: CNN

Source: CNN

Coca-Cola však na záplavu modrej reklamy po celom meste odpovedala s hrdosťou: “Ako spoločnosť so sídlom v Atlante už viac ako 130 rokov vítame každého vo veľkej hre, vrátane našich priateľov v Pepsi.” Na podujatí Super Bowl 2019 odvysielala Coca-Cola svoju reklamu “Cola is a cola” tesne pred štátnou hymnou a bolo v nej posolstvo, že je krásne, keď sa ľudia spájajú. Nadácia Coca-Cola tiež oznámila dar vo výške 1 milióna USD pre Národné centrum pre občianske a ľudské práva v Atlante, čo umožnilo múzeu poskytovať vstup mesiac zadarmo.

A ktorá zo spoločností bola úspešnejšia? Posúďte sami. Akcie spoločnosti PepsiCo po odvysielaní reklamy na Super Bowl 2019 vzrástli o 0,8%, Coca-Cola si polepšila až o 1,1%.

Aktivity spoločností Coca-Cola a PepsiCo sa rokmi čím ďalej, tým viac odlišujú. Ktorá z nich si zvolila lepšiu cestu?

PepsiCo ponúka pestrú škálu produktov, od energetických nápojov, snackov a lupienkov až po kávu, džúsy, cereálie, ovsené vločky a ďalšie. Jej portfólio zahŕňa niektoré z najväčších značiek, ktoré nájdete po celom svete. Ide napríklad o známe čipsy Lay ´s, Cheetos, Doritos, Mountain Dew, Pepsi Max, Gatorade, ovsené vločky Quaker, Rockstar a mnoho ďalších. V roku 1994 sa Pepsi spojila s reťazcom sietí kaviarní Sturbucks a vytvorili spoločný podnik na vytváranie a distribúciu produktov Starbucks vo fľašiach. Coca-Cola sa na druhej strane zameriava predovšetkým na nápoje. Najznámejšie okrem Coca-Coly sú Fanta, Sprite a Schweppes. V ponuke džúsov a mliečnych nápojov má spoločnosť značky ako Innocent, Fairlife a Simply. Do jej portfólia patria aj vody ako Powerade, hlavný konkurent Gatorade, ktorý produkuje Pepsi, SmartWater a VitaminWater. Coca-Cola stavila aj na alko nápoje a spolupracuje s Jack Daniel´s, s ktorým produkuje mix nápoje. A v roku 2019 získala Coca-Cola britský reťazec kaviarní Costa za 4,9 mld dolárov.

Dosiahli akcie Coca-Coly a PepsiCo tento rok už svoj vrchol?

Hlavný rozdiel medzi Coca-colou a Pepsi, ako sme už spomínali vyššie, je v tom, že Coca-Cola sa zameriava výlučne na nápoje, Pepsi naopak svoje obchodné portfólio roky diverzifikuje aj do iných oblastí, akými sú rozličné snacky.

Čistý príjem akcií Coca-Coly vzrástol v 2. kvartáli 2024 o 3% na 12,4 mld USD. Očakávania výsledkov pre celý tento rok sú taktiež viac než priaznivé. Spoločnosť Coca-Cola by totiž za celý rok mala priniesť organický rast tržieb o 9-10%. Spoločnosť očakáva, že z prevádzkových činností vygeneruje hotovosť vo výške 9,2 mld USD. Očakáva sa, že jej čistý zisk vzrastie o 5-6%. Akcie Coca- Coly dosiahli svoje maximá začiatkom septembra tohto roka, keď sa priblížili k hranici 72 USD za akciu. Ku koncu roka 2024 sa pohybujú na úrovni približne o 9 USD nižšie ako boli ich tohtoročné maximá, v dennom rozsahu 61,79 USD – 63,04 USD a trhová kapitalizácia spoločnosti je tak momentálne na úrovni 271 mld USD.  

Source: Google.com

Pepsi-Cola Company vykázala za 2. kvartál roka 2024 čistý rast tržieb na úrovni 0,8% a dosiahla 22,5 mld USD. V pozitívnom trende očakáva aj ukončenie celého roka 2024 – celkové peňažné výnosy akcionárom vo výške približne 8,2 mld USD, z toho dividendy vo výške 7,2 mld USD a spätné odkúpenie akcií vo výške 1 mld USD za rok 2024. “Coca-cola aj PepsiCo majú dve najvýkonnejšie akcie všetkých čias a ich duopol v oblasti nápojov im pomohol byť úspešnými”, vyjadril sa Jeremy Bowman zo spoločnosti PepsiCo.

Tohtoročné maximá akcií PepsiCo boli na úrovni takmer 185 USD a bolo to v apríli tohto roka. Aktuálne je denný rozsah akcií Pepsi na úrovni 157,35 USD – 160,42 USD a trhová kapitalizácia spoločnosti je na úrovni 219 mld USD

Source: Google.com

Ocitne sa na vašom vianočnom stole Pepsi alebo Coca-Cola? Toto rozhodnutie je na vás, ale ak potrebujete pomoc pri investovaní, radi sa s vami podelíme o naše viac ako 33 ročné skúsenosti.

Prajeme vám pokojné prežitie vianočných sviatkov a veľa finančných aj osobných úspechov v roku 2025!

Spät na všetky články

#investujte

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.