Xiaomi ukazuje silu v čipoch, elektromobiloch aj smartfónoch

Technologický gigant Xiaomi prekvapil finančné trhy výsledkami za prvý kvartál 2025. Oznámil tržby na úrovni 111,3 miliardy juanov (15,5 miliardy dolárov), čím prekonal odhady analytikov. Najväčší rast zaznamenal segment smartfónov a najmä Internet of Things, kam patria prepojené zariadenia ako domáca elektronika či wearables. Tento segment rástol medziročne o takmer 60 %. Čoraz väčšiu pozornosť však púta aj ich nová divízia elektromobility. Xiaomi síce stále vykazuje v tejto oblasti stratu, no tá sa medzi kvartálmi znížila z 700 na 500 miliónov juanov. Firma zároveň dodala vyše 75 000 kusov modelu SU7 a predstavila SUV YU7 s dojazdom až 770 kilometrov, ktorý má prísť na trh v lete.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Ambície CEO Lei Juna sú pritom ešte širšie. Xiaomi chce patriť medzi globálnych lídrov nielen v oblasti elektroniky, ale aj elektromobilov a čipov. Spoločnosť preto plánuje investovať 50 miliárd juanov počas nasledujúcich desiatich rokov do vývoja vlastných procesorov. Minulý mesiac predstavila nový čip Xring, vyrábaný pokročilou 3nm technológiou – podobne ako najnovšie čipy od Apple. Ide o návrat k vývoju vlastných riešení po neúspechu z roku 2017. Cieľom je väčšia kontrola nad technológiou a prepojenie hardvéru so softvérom.
Na domácom trhu však Xiaomi čelí tvrdej konkurencii. Lídrom je BYD, ktorý odštartoval cenovú vojnu, keď niektoré modely zlacnil až o 34 % a ponúka pokročilé funkcie bez príplatku. V dôsledku toho zaznamenalo Xiaomi v apríli pokles predaja elektromobilov. Firma však stále plánuje naplniť ambiciózny cieľ – 350 000 dodávok za rok. Navyše, čelí aj reputačnému riziku – koncom marca došlo k tragickej nehode modelu SU7 s aktívnym autopilotom, čo pritiahlo pozornosť regulačných úradov. V reakcii na incident sa očakáva, že regulačné orgány ešte viac sprísnia dohľad nad marketingovými tvrdeniami ohľadom autonómneho riadenia, najmä ak ide o funkcie, ktoré nie sú presne štandardizované alebo jasne označené.
Z pohľadu trhu si však Xiaomi udržiava silnú pozíciu. Jej akcie od marca minulého roka vzrástli o takmer 90 %, a od začiatku tohto roka si pripísali vyše 49 %. Čínsky segment elektromobilov ako celok zažíva mimoriadne výkonné obdobie – akcie konkurentov ako napríklad BYD si pripísali až 48 %, Li Auto okolo 15 %, zatiaľ čo Tesla a Apple oslabili – Tesla klesla o 11,6 % a Apple dokonca o takmer 20 %. Porovnanie má svoj význam – BYD a Li Auto sú konkurenti v čínskom EV segmente, Tesla je globálnym lídrom elektromobility a Apple predstavuje referenciu v oblasti vertikálnej integrácie technológií. Presne tento model sa Xiaomi snaží nasledovať. Zaujímavosťou je, že Xiaomi už v trhovej hodnote (171 miliárd USD) predbehlo BYD. Analytici vidia výhodu Xiaomi v diverzifikovanom portfóliu – od spotrebnej elektroniky cez elektromobily až po vlastné čipy. Takáto rozšírená pozícia mu dáva vyššiu odolnosť voči cenovým vojnám aj globálnym výpadkom dodávateľov.
Napokon, Xiaomi výborne zapadá do stratégie Made in China 2025, ktorá podporuje domácu produkciu, technologickú nezávislosť a rast domácej spotreby. Firma má totiž pokryté všetky kľúčové oblasti: elektromobily, smartfóny, prepojené zariadenia aj čipy. Tento strategický súlad jej dáva výhodu nielen vo vzťahu k štátu, ale aj z hľadiska pozície „národného šampióna“ v čase pokračujúcej obchodnej vojny s USA. A hoci Xiaomi už pôsobí globálne, najmä v Európe a Ázii, zostáva aj naďalej pod drobnohľadom západných regulátorov.
Xiaomi sa teda nachádza vo fáze intenzívneho rastu. Jej investície sú nákladné, no ak sa podarí naplniť ich víziu, môže vytvoriť silný technologický ekosystém schopný konkurovať firmám ako Apple, Tesla či Samsung. Výzvou bude zvládnuť expanziu na viacerých frontoch naraz a udržať si dôveru trhu.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.