Skip to main content
# investujte s nami  20. 8. 2025

Duolingo Inc. – Revolúcia v učení jazykov

Duolingo sovička

Spoločnosť Duolingo Inc. vznikla v roku 2011 v americkom Pittsburghu. Za jej založením stoja Luis von Ahn, známy profesor pôvodom z Guatemaly (a zároveň jeden zo spolutvorcov CAPTCHA), a jeho študent Severin Hacker. Ich cieľom bolo vytvoriť bezplatný a efektívny nástroj na učenie cudzích jazykov, ktorý by bol dostupný komukoľvek – bez ohľadu na finančné možnosti. Od samého začiatku sa Duolingo odlišovalo od iných jazykových platforiem – bolo hravé, intuitívne a dostupné pre každého. Z jeho maskota, zelenej sovy nazvanej Duo, sa stala ikona internetu a je častým predmetom meme kultúry.

Vývoj a rast spoločnosti

Duolingo začalo ako mobilná aplikácia na učenie jazykov pomocou krátkych lekcií v štýle hier. Tento tzv. „gamifikovaný“ prístup sa stal okamžite populárnym – používatelia získavali body, zlaté medaily, udržiavali si denné série (tzv. „streaks“) a súťažili medzi sebou.

Dnes je Duolingo najväčšou vzdelávacou platformou na svete s viac ako 500 miliónmi používateľov po celom svete. Aplikácia ponúka výučbu viac ako 40 jazykov, vrátane esperanta, havajčiny či dokonca fiktívneho jazyka Klingončina zo Star Treku.

Ako Duolingo zarába?

Hoci Duolingo je primárne bezplatná aplikácia, firma má viacero zdrojov príjmu. Prémiová verzia Duolingo Super (predtým „Plus“) ponúka výučbu bez reklám, offline režim a doplnkové funkcie. Ďalším dôležitým pilierom je Duolingo English Test (DET), ktorý sa stal serióznou alternatívou k TOEFL alebo IELTS, najmä počas pandémie. Okrem toho spoločnosť zarába aj na reklame v bezplatnej verzii aplikácie.

V roku 2021 vstúpila spoločnosť na burzu NASDAQ pod symbolom DUOL, čím si zabezpečila pozíciu jedného z najvýznamnejších hráčov v sektore edukačných technológií.

Vývoj ceny akcií a aktuálny pokles

Napriek pôsobivému rastu tržieb za posledné kvartály sa Duolingo aktuálne nachádza pod tlakom investorov. V posledných týždňoch klesla cena akcií spoločnosti o viac než 30 %. Tento prudký pokles prišiel najmä po zverejnení kvartálnych výsledkov, ktoré síce ukázali medziročný nárast tržieb o 38 %, no súčasne sklamali v oblasti ziskovosti. Zisk na akciu (EPS) bol až o 40 % nižší, než očakával trh, čo vyvolalo obavy o finančnú udržateľnosť spoločnosti.

Negatívnu náladu ešte viac podporili komentáre analytikov, ktorí upozornili na spomaľujúci rast dennej aktívnej používateľskej základne. Kým v predchádzajúcich mesiacoch rástli počty denných používateľov tempom viac než 40 %, v júni 2025 bol rast iba okolo 37 %. V spojení s rastúcimi nákladmi na vývoj pokročilých produktov, ako je Duolingo Max využívajúci umelú inteligenciu, to vyvolalo vlnu opatrnosti. Niektoré investičné firmy preto znížili cieľovú cenu akcií, čo ešte viac umocnilo pokles dôvery investorov.

Vývoj akcií Duolingo Inc.

zdroj: google.com

Odchod používateľov a kontroverzia okolo umelej inteligencie

Súčasne s poklesom cien akcií sa spoločnosť stretáva aj so zvyšujúcou sa kritikou zo strany samotných používateľov. V roku 2025 Duolingo oznámilo, že časť svojho obsahu začne generovať pomocou AI a postupne ukončí spoluprácu s niektorými ľudskými lektormi či tvorcami obsahu. Tento krok vyvolal vlnu nesúhlasu – tisíce používateľov na sociálnych sieťach a fórach vyhlásili, že aplikáciu opustia, niektorí dokonca symbolicky ukončili svoje dlhoročné série výučby.

Kritika smerovala predovšetkým na zníženú kvalitu lekcií. Používatelia hlásili, že AI‑generovaný obsah je menej presný, obsahuje jazykové chyby a chýba mu kultúrny kontext, ktorý predtým vytvárali ľudskí odborníci. Mnohí navyše vnímali túto zmenu ako stratu autenticity a identity značky, ktorá bola známa svojím hravým a osobným prístupom.

Okrem technickej kvality sa objavuje aj „únava z gamifikácie“. Aj keď zábavné prvky ako denné streaky či notifikácie od maskota Duo kedysi motivovali používateľov, dnes ich niektorí považujú za stresujúce alebo zbytočne vtieravé. V kombinácii s výrazným rozšírením reklám a väčším tlakom na predplatné to spôsobuje, že niektorí prechádzajú ku konkurencii ako Babbel či LingQ.

Zaujímavosti a inovácie

Napriek týmto výzvam zostáva Duolingo jednou z technologicky najinovatívnejších platforiem v oblasti vzdelávania. Okrem jazykov začala ponúkať aj kurzy matematiky a hudby, pričom výrazne investuje do výskumu umelej inteligencie a adaptívneho učenia.

V roku 2023 firma predstavila Duolingo Max, novú verziu výučby s interaktívnym AI‑asistentom, ktorá umožňuje simulované konverzácie a spätnú väzbu v reálnom čase. Hoci ide o významný technologický krok, z pohľadu používateľov ide o polarizujúcu novinku.

Čím sa Duolingo odlišuje?

Kombinácia vedy, hravosti a dostupnosti robí z Duolinga unikátnu vzdelávaciu platformu. Kým mnohé konkurenčné aplikácie sú zamerané na pokročilých používateľov alebo firemný trh, Duolingo oslovuje široké masy – od detí až po seniorov. Dokázalo, že učenie môže byť zábavné, intuitívne a pre každého dostupné. Aktuálne síce čelí výzvam spojeným s technologickými zmenami a rastúcim skepticizmom časti verejnosti, no niektorí investori veria, že má stále potenciál hrať dôležitú rolu v budúcnosti digitálneho vzdelávania.

Spät na všetky články

#investujte

Články

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.

Nastavenie cookies
IAD logo

Táto webová stránka používa súbory cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepšiu skúsenosť s používaním našej stránky. Informácie ukladáme do súborov cookies uložených vo vašom prehliadači a vďaka nim vieme, čo vás najviac zaujíma a vďaka tomu môžeme tvoriť taký obsah, o ktorý môžete mať záujem.

Nevyhnutné cookies

tieto cookies slúžia na zabezpečenie prevádzky tejto webovej stránky
Zistiť viac

Štatistické cookies

tieto cookies slúžia na anonymné získavanie informácií o návštevnosti tejto webovej stránky
Zistiť viac

Marketingové cookies

tieto cookies slúžia na získavania informácií o navštevovaní jednotlivých webových stránok s cieľom zobraziť reklamu/zaslať informáciu cez webový prehliadač, ktorá je relevatná a zaujímavá a tým pádom aj hodnotnejšia pre konkrétneho užívateľa
Zistiť viac