Amazon expanduje
Americký e-commerce gigant Amazon môže zmeniť dlhoročný model v telekomunikačnom sektore. Podľa zverejnených neoficiálnych informácií Amazon uvažuje o poskytovaní mobilných služieb pre svojich zákazníkov v službe Amazon Prime. Túto službu v USA využíva 167 miliónov predplatiteľov, ktorí za ročný poplatok 139 USD dostávajú viaceré výhody. Tými najväčšími sú zadarmo doručenie objednávok z eshopu Amazon, prístup k streamingu alebo ku katalógu hudby.
Týždenný komentár od nášho portfólio manažéra si môžete aj vypočuť v audio verzii tu:
Avšak teraz sa hovorí o tom, že Amazon rokuje s predstaviteľmi telekomunikačných firiem v USA o poskytovaní telekomunikačných služieb pre predplatiteľov služby Prime. Medzi oslovenými spoločnosťami by mali byť všetci – Verizon, AT&T, Dish a TMobile.
Najzaujímavejším partnerom pre Amazon by však mohol byť DISH, ktorý práve teraz buduje novú nezávislú 5G sieť naprieč USA. Dohoda s Amazonom by mohla znamenať skokovitý nárast v počte zákazníkov a získať tak potrebnú kritickú masu, ktorá by novovybudovanú sieť využívala. Službu Dish Boost zatiaľ využíva len asi 8 miliónov zákazníkov. Tomuto príbehu nahrávajú aj vyhlásenia od Verizon a TMobile, že aktuálne nie sú v žiadnych diskusiách s Amazonom. Akcie Verizonu padajú o 3,2%, Dish rastie o 16%.
Na tieto správy v piatok reagovali aj akcie európskych telekomunikačných operátorov. Index STOXX 600 Telecom zavrel s jednodňovou stratou 2,79%. Akcie Deutsche Telekomu spadli dokonca skoro o 10%, keď investori veľmi negatívne vnímajú možný vplyv Amazonu na výnosy amerického TMobile. Ak sa vstup Amazonu do telekomunikačného sektora v USA podarí, nič mu nebude brániť rozšíriť tento model aj na ďalšie krajiny a zmeniť tak trhové podiely telekomunikačných oligopolov.
Michal Ďurica
Portfólio manažér, IAD Investments