Prečo sa nízko nákladovým aerolíniám nedarí?
Posledné roky sú pre letecký priemysel naozaj náročné a nízko nákladové aerolínie ako Ryanair, Wizz Air a EasyJet to pocítili naplno. Tieto spoločnosti, ktoré sú známe svojimi lacnými letenkami a jednoduchým obchodným modelom cestovania v štýle “air-taxi“, sa teraz musia vysporiadať s množstvom problémov.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Globálne ceny ropy a geopolitické napätia prispeli k nárastu cien leteckého paliva, čo má priamy dopad na prevádzkové náklady leteckých spoločností a následne aj na ceny leteniek. Okrem toho, inflácia a zvýšené náklady na pracovnú silu sa tiež predražili, či už ide o pilotov, palubný personál alebo letiskové poplatky.
Írsku nízko nákladovú leteckú spoločnosť Ryanair zasiahol odklad dodávok objednaných lietadiel od Boeingu. Prvé lietadlá mali byť doručené ešte pred začiatkom letnej sezóny, aby podporili zvýšený dopyt počas tohto obdobia. Avšak americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) spustil audit výroby Boeingu 737 po nehode z 5. januára, pri ktorej došlo k incidentu s lietadlom Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines. Ryanair pre meškajúce dodávky od Boeingu predáva menej leteniek, čo spôsobí ďalšie zdržania v plánoch rastu pre tento rok a zníženie príjmov v dôsledku nevyužitých kapacít. Generálny riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O’Leary informoval na tlačovej konferencii v Londýne, že tieto oneskorenia v dodávkach objednaných lietadiel môžu tento rok znížiť príjmy spoločnosti až o približne 500 miliónov eur.
Podobne náročným obdobím si prechádza aj spoločnosť Wizz Air, ktorej prevádzkový zisk v prvom kvartáli klesol o 44 percent na 44,6 milióna eur. Wizz Air, ktorého flotila je zložená iba z lietadiel Airbus, musel kvôli problémom s motormi od spoločnosti Pratt & Whitney odstaviť časť svojich lietadiel A321 z prevádzky, čo taktiež výrazne obmedzilo kapacitu dostupných miest pre pasažierov. Aby mohol Wizz Air dodržať svoj letový poriadok, bol nútený pristúpiť ku krátkodobým jednorazovým prenájmom lietadiel vrátane posádky, údržby a poistenia, čo výrazne zvýšilo jeho prevádzkové náklady. Tieto jednorazové výdavky budú mať negatívny dopad na hospodárenie spoločnosti aj v druhom kvartáli. Akcie spoločnosti sa teraz obchodujú za nižšie ceny ako na začiatku pandémie COVID-19 v marci 2020, čo môže byť dobrá šanca pre investorov, ktorí veria, že sa spoločnosť časom zotaví.
Výhľad do krátkodobej budúcnosti pre nízko nákladové aerolínie nie je úplne jasný, hlavne kvôli rôznym individuálnym problémom, ktorým tieto spoločnosti čelia. Napriek tomu sú výkonní riaditelia týchto aerolínií optimistickí, pokiaľ ide o strednodobý a dlhodobý horizont. Aerolínie sa snažia udržať nízke ceny leteniek, no zároveň musia vyrovnať rastúce náklady, čo obmedzuje ich schopnosť konkurovať na cenovej úrovni. Na jednej strane, dopyt po leteckej doprave by sa mohol opäť zvýšiť, keď sa ekonomika zotaví a ľudia začnú viac cestovať. Na druhej strane, ak ceny naďalej porastú, môže to znamenať koniec tradičného modelu lacných letov, na ktorý sme boli zvyknutí.
Alex Peciar, BSc.
IAD Investments, a.s.