Pripravil Ronaldo Coca-Colu o štyri miliardy?
V úvode tohtoročných futbalových majstrovstiev Európy sme boli svedkami udalosti, ktorá mala presah aj do investičného sveta. Cristiano Ronaldo na zvolanej tlačovke chytil dve reklamné fľaše Coca-Coly a odložil ich bokom. Do ruky ihneď vzal čistú vodu a slovom „água“ i následným pohŕdavým vyslovením názvu „Coca Cola“ jasne naznačil, čo by ľudia mali piť.
Mnohé renomované spravodajské zdroje po chvíli priniesli informáciu hovoriacu o tom, že Ronaldov počin znížil hodnotu akcií Coca-Coly o 1,6 percenta, inak povedané o 4 miliardy amerických dolárov (v prepočte okolo 3,34 milióna eur). Správa sa rýchlo rozletela po celom svete a posúvali si ju dokonca aj marketingoví odborníci skúmajúci hodnotu takýchto „influencerských ťahov“.
„Môže mať jeden človek takýto vplyv?“ pýtali sa. Futbalistu v danom okamihu sledovalo na Instagrame okolo 300 miliónov ľudí, pričom mnohí z nich ho považujú za idol. Vedel by ich takto ovplyvniť, odradiť od kolového nápoja a preorientovať na vodu? Ak áno a ak by to skutočne vedelo spraviť rozdiel štyroch miliárd dolárov, bola by sila či hodnota tejto futbalovej ikony ešte vyššia, ako sa predpokladalo.
Ronaldo sa nedávno stal prvým futbalistom, ktorý počas svojej kariéry zarobil viac ako miliardu amerických dolárov. To všetko za viac ako pätnásť rokov. Bolo by reálne, ak by niekoho iného za zopár sekúnd pripravil o štvornásobok tejto sumy?
V prvých chvíľach nebolo zrejmé, kde je pravda a organizátori záverečného turnaja majstrovstiev Európy sa zľakli. Na prvý pohľad vtipná udalosť im mohla spôsobiť veľké problémy. Situáciu ešte viac vyeskaloval Paul Pogba, ktorý ako moslim odložil fľašu piva Heineken. Aj keď nealkoholického.
Ronaldov a Pogbov prípad dopadli z krátkodobého hľadiska celkom inak. Coca-Cola mala prísť o štyri miliardy dolárov a hovorilo sa o veľkom škandále, hodnota Heinekenu však naopak stúpla o 1,65 percenta a sponzor mal získať 1,1 miliardy dolárov. Obe značky majú pritom podobný status a patria medzi 12 top partnerov futbalového turnaja.
Európska futbalová federácia sa pre istotu rozhodla konať. „UEFA účastníckym tímom pripomenula, že takéto spolupráce sú integrálne pre zorganizovanie turnaja, ale aj pre zabezpečenie rozvoja futbalu v Európe, a to aj mládežníckeho či ženského,“ uviedli v stanovisku organizátori turnaja.
Pár slov pridal aj riaditeľ turnaja EURO 2020 Martin Kallen, ktorý potvrdil, že všetci hráči boli informovaní o určitých pravidlách. Dokonca im dal na výber piť to, čo len chcú: buď vodu, klasickú Coca-Colu alebo Coca-Colu Zero, okrem ktorých sa na tlačovkách objavoval aj spomínaný nealkoholický Heineken. V prípade ďalšieho odkladania fliaš im nepohrozil osobnými trestami, ale trestami pre ich národné futbalové asociácie.
„Tie by už potom mohli zvážiť, či postihnú aj samotného hráča, ale my zatiaľ nepôjdeme priamo po hráčoch,“ uviedol Kallen. „Súhlas so stanovenými pravidlami totiž nepodpisovali hráči, ale jednotlivé federácie.“
Neskôr sa však ukázalo, že všetko to bol len planý poplach. Ronaldo mal svojím gestom Coca-Cole uškodiť, realita však bola iná. Za poklesom hodnoty akcií totiž boli iné udalosti a aj keď Portugalcov počin mohol mať svoj vplyv, určite nie až štvormiliardový.
Vzniknutú situáciu napokon riešila aj stránka zameraná na kontrolu faktov logically.ai. Podľa nej krátkodobý pokles hodnoty akcií Coca-Coly nemožno pripísať Ronaldovej tlačovke.
„Aj Forbes pripomenul, že v daný deň, 14. júna, klesol celý americký trh,“ píše zdroj, ktorý vzápätí pridáva ďalšie zaujímavé fakty: „Akcie Coca-Coly klesli na hodnote o štyri miliardy medzi 9:30 a 9:45 EST (v USA východný štandardný čas – u nás je o šesť hodín viac). Ronaldo odsunul fľaše Coca-Coly o 9:45 EST, teda v okamihu, keď už hodnota akcií padla.“
V piatok 11. júna Coca-Cola uzatvárala na hodnote 56,16 USD a tesne pred tlačovkou padla na 55,26 USD. Po Ronaldovej tlačovke hodnota akcií mierne stúpla a v neskoršom priebehu dňa klesla na 55,20 USD. Ak teda Ronaldo mal nejaký vplyv, tak len minimálny a ostatné okolnosti boli omnoho silnejšie.
Overovač faktov logically.ai priniesol informáciu o tom, že 14. júna Coca-Cola vyplácala dividendy. „A keďže boli vyplatené dividendy, hodnoty akcií boli automaticky upravené. Tento dátum sa zhodou okolností prekrýval s Ronaldovou tlačovou konferenciou. Aj keď Ronaldo odsunul fľaše Coca-Coly a hodnota akcií spoločností v ten deň klesla, nespôsobil to Ronaldov počin. Virálne informácie okolo tejto udalosti teda nie sú správne,“ dodáva zdroj.
Ale pozor: v druhej polovici júna 2021 hodnota akcií Coca-Coly klesala a ku koncu mesiaca bola 54,11 USD. V prípade Heinekenu sme registrovali opačný trend. V pätnásty júnový deň, keď prišlo k Pogbovej reakcii, bola hodnota akcie 98,18 EUR, mesiac však uzatvárala na 102,20 EUR. Išlo o veľmi pekný nárast na úrovni 4,1 percenta. Maximum však 24. júna dosiahlo až hodnotu 103,45 EUR.