Zmena vo vedení Starbucksu, nová éra pre kaviarenský gigant?
Jeden z najväčších obchodných reťazcov kaviarní na svete, pôvodom z mesta Seattle v USA, prechádza významnými personálnymi zmenami v exekutíve spoločnosti. Doterajší CEO Starbucksu Laxman Narasihan bol nečakane odvolaný a na jeho lukratívne miesto nastúpil šéf reťazca Chipotle – Brian Niccol.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Brian Niccol je titanom reštauračného priemyslu, známy svojimi strategickými schopnosťami a úspešnou transformáciou veľkých značiek. Skúsený marketingový riaditeľ pôsobil na úvod svojej kariéry v Pizza Hut a Taco Bell. V roku 2018 prevzal vedenie spoločnosti Chipotle po tom, čo spoločnosť čelila opakovaným problémom s výskytom baktérie E.coli, čo malo negatívny dopad na značku a vyžadovalo veľké investície do opätovného získania dôvery zákazníkov. Počas Niccolovho pôsobenia sa tržby Chipotle viac ako zdvojnásobili na približne 10,6 miliárd dolárov, zatiaľ čo hodnota akcií spoločnosti za posledných šesť rokov narástla o 730%, čo prinieslo investorom priemernú návratnosť investície presahujúcu 40% ročne.
Naopak, Laxman Narasimhan vo vedení Starbucks nenaplnil očakávania. Spoločnosť pod jeho vedením zaznamenala mierne stagnovanie a ceny akcií klesli približne o 25%. Starbucks prechádza zložitým obdobím. Spoločnosť sa dostala pod tlak aktivistického investora Elliott Investment Management, aby zlepšila hospodárenie, pričom trpí zvýšenou konkurenciou a klesajúcim dopytom v USA a Číne. Dokonca aj bývalý generálny riaditeľ Howard Schultz, ktorý sa výrazne podieľal na súčasnom úspechu spoločnosti, vyjadril voči Narasimhanovi kritiku.
Vymenovanie nového generálneho riaditeľa potešilo akcionárov spoločnosti Starbucks, čo sa okamžite prejavilo na trhu zvýšením trhovej kapitalizácie (hodnoty) spoločnosti o 21 miliárd dolárov. Akcie spoločnosti vzrástli v deň oznámenia o 24,5%, čo naznačuje, že investori sú optimistickí ohľadom budúceho vývoja pod vedením Briana Niccola. Na druhej strane, investori spoločnosti Chipotle boli touto zmenou negatívne prekvapení, čo spôsobilo pokles jej akcií o viac ako 20%, ktorý sa prejavil v prepade trhovej kapitalizácie o 6 miliárd dolárov.
Brian Niccol, ktorý úspešne viedol Chipotle, sa teraz zameriava na transformáciu Starbucks. Jednou z jeho vízií je zlepšiť obmedzené kulinárske kapacity Starbucks, ktoré v súčasnosti umožňujú ponúkať iba predpripravené alebo rýchlo ohrievané jedlá. Niccol plánuje zaviesť nové produkty a inovačné riešenia, ktoré by mohli rozšíriť ponuku jedál a zlepšiť konkurencieschopnosť značky. Zameriava sa aj na personalizované ponuky a digitálnu interakciu pomocou vernostného programu Starbucks rewards, aby zvýšil návštevnosť a spokojnosť zákazníkov. Niccols vie, že detaily podnikania sú kritické pre úspech, a s jeho líderským prístupom sú očakávania investorov nateraz pozitívne.
Alex Peciar, BSc.
IAD Investments, a.s.