Aký ekonomický dopad bude mať pád mosta v Baltimorskom prístave?
Udalosti ako zrútenie mosta Francisa Scotta Keya v americkom Baltimore, zablokovaný Suezský prieplav či nedávne problémy v Červenom mori predstavujú komplikácie pre dovoz a vývoz rôznych tovarov nielen pre americký ale aj pre európsky trh. Všetky tri udalosti budú mať dopady rôznej intenzity, ale spoločné však majú jedno, že dodávky tovaru budú meškať. V prípade pádu mostu v Baltimore pôjde o negatívny vplyv najmä na niektoré automobilky či zásoby uhlia.
V utorok 26. marca sa na východe Spojených štátov v Baltimore v štáte Maryland zrútil približne 2,5 kilometra dlhý štvorprúdový cestný most, do ktorého narazila nákladná loď. Nešťastie prišlo v čase, keď globálnu lodnú dopravu v posledných týždňoch narušil vojenský konflikt v Suezskom prieplave a nízka hladina vody v tom Panamskom. V baltimorskom prístave podľa agentúry Reuters uviazlo najmenej 40 lodí. Ďalších zhruba 30 lodí tam malo v pláne v dohľadnom čase priplávať. “Práve tieto lode budú musieť zrejme zamieriť do iných prístavov na východnom pobreží”, uviedol profesor a odborník na dodávateľské reťazce z Pensylvánskej štátnej univerzity Kevin Linderman. Ide napríklad o New York či New Jersey, ktorých prístavná správa uviedla, že je pripravená pomôcť.
Nie je však isté, či ostatné prístavy zvládnu odbaviť tovar určený pre Baltimore. Môže teda nastať situácia, že prepravcovia nebudú schopní efektívne zásobovať americké trhy. Pri prístavoch na západnom pobreží tiež nie je jasné, či budú schopné odbavovať kontajnery, v ktorých sa prepravujú automobily a poľnohospodárske a stavebné stroje. Prístav v Baltimore pritom využíva na prepravu vozidiel a dodávok autodielov viacero veľkých výrobcov automobilov, vrátane General Motors, Toyoty a Volkswagenu. Na narušenie lodnej dopravy a jej presmerovaniu do iných prístavov, nadväzuje aj narušenie kamiónovej dopravy, čo by potom mohlo spôsobiť problémy aj tým výrobcom áut, ktorí prístav priamo nevyužívajú. Finančný riaditeľ automobilky Ford John Lawler v rozhovore pre televíziu Bloomberg povedal, že Ford presmeruje dodávky autodielov do iných prístavov na východnom pobreží a táto situácia „trochu predĺži dodávateľský reťazec“.
Baltimorský prístav vlani odbavil rekordných 847 158 osobných a ľahkých nákladných vozidiel, čo je viac, ako akýkoľvek iný prístav v USA, uviedol úrad guvernéra štátu Maryland. Celkovo prístav odbavil 52,3 milióna ton zahraničného nákladu v hodnote 80 miliárd dolárov, čo z neho robí deviaty najrušnejší prístav v krajine. Odbavil tiež 1,3 milióna ton poľnohospodárskych a stavebných strojov, čo je najviac zo všetkých prístavov v USA. Prístav má 15 330 zamestnancov a v súvisiacich službách vďaka nemu vzniklo ďalších 139 180 pracovných miest.
Niekoľko veľkých firiem má v priemyselnom parku blízko mosta a prístavu distribučné sklady. Sú medzi nimi Amazon, FedEx, Under Armour, Home Depot a BMW. Aj tak sa ale niektorí analytici domnievajú, že zrútenie mosta bude mať na pohyb tovaru po východnom pobreží len minimálny dopad. Podľa spoločnosti S&P Global má baltimorský prístav na celkovom objeme obchodu na východnom pobreží podiel 4%, zatiaľ čo prístav v New Yorku 38%. „Americkí spotrebitelia pocítia najväčší dopad pri dovoze motorových vozidiel,“ povedal profesor obchodu na Michiganskej štátnej univerzite Jason Miller. Ak bude predaj motorových vozidiel silný, môžu sa znížiť zásoby predajcov, ktorí dovážané vozidlá predávajú, až kým sa nenájde alternatívna možnosť. To by prípadne mohlo zvýšiť ceny niektorých modelov a značiek.
Ako dlho bude preprava pozastavená?
Zložitý proces odstraňovania trosiek Mosta Francisa Scotta Keya sa v Baltimore začal už v sobotu 30. marca. Na presun jednej spadnutej časti mosta použili obrovský plávajúci žeriav, ktorý dokáže zdvihnúť viac ako 100 ton nákladu. „Toto je prvý z mnohých krokov do budúcnosti. Je to však obrovský míľnik na začiatku tohto procesu,“ povedal na tlačovom brífingu Paul Wiedefeld, minister dopravy štátu Maryland. “Tímy otvoria dočasný kanál s obmedzeným prístupom, ktorý umožní vplávať do oblasti viacerým remorkérom, nákladným riečnym člnom a iným plavidlám, aby sa urýchlila asanačná operácia”, doplnil Wes Moore, guvernér štátu Maryland.
Odstránenie pokrútených oceľových zvyškov mosta a uvoľnenie kontajnerovej lode je hlavnou prioritou miestnych orgánov. Tie totiž tvrdia, že katastrofa môže mať na regionálne hospodárstvo dlhodobý nepriaznivý vplyv. V súčasnosti odborníci predpovedajú, že odstránenie trosiek z havarovanej nákladnej lode a mosta z prístavu bude trvať najmenej niekoľko mesiacov. „Tento kolaps priamo ovplyvnil prácu najmenej 8 000 pracovníkov v dokoch,“ povedal Moore. Guvernér si na úvod tlačovej konferencie uctil pamiatku šiestich cestárov, ktorí zahynuli, keď sa most zrútil do hlbokých vôd rieky.
Dopady nehody nebudú také rozsiahle ako pri iných obdobných udalostiach
V prípade zrútenia mosta v Baltimore nie je pravdepodobné, že by táto nehoda vyvolala takú mieru narušenia lodnej dopravy, aká sa objavila pri nedávnych incidentoch, keď napríklad veľká kontajnerová loď na 6 dní zablokovala Suezský prieplav. Katastrofa sa tiež líši od terajších problémov v Červenom mori. „Ten šok spôsobený nehodou v Baltimore ovplyvní iba lode smerujúce do Baltimoru a z neho, zatiaľ čo šok v Červenom mori sa dotkol celého obchodu medzi Áziou a Európou,“ uviedol poradca pre hospodársku politiku vo americkej centrálnej banke (FED) St. Luis Fernando Leibovici. Problémy sa podľa neho v týchto prípadoch týkali aj prístavov.
Podľa údajov Medzinárodného menového fondu z minulého roka prúdi cez Baltimore asi 3,1% celkového obchodu do USA. Ak opätovné otvorenie lodných trás potrvá niekoľko týždňov, ekonomické vplyvy budú podľa Hufbauera veľmi nízke. Niektorí analytici sa domnievajú, že najväčším problémom pri uzatvorení prístavu bude okrem vývozu automobilov aj vývoz uhlia. Vlani bol prístav druhým najvyťaženejším americkým prístavom pre vývoz uhlia, ktoré odtiaľ putovalo do Indie, Číny alebo do Európy. Najväčším dovozcom bola India.
Iba čas nakoniec ukáže akým veľkým problémom zrútenie mosta v Baltimore bolo. Už dnes je ale jasné, že bez ekonomických strát sa to nezaobíde.
Sledujte náš blog www.iad.sk/blog a žiadne zásadné správy vplývajúce na svetovú ekonomiku vám neujdú.