Bude rok 2025 pre akcie Airbusu a Boeingu zlomový?
Z pandemického útlmu sa snáď ako posledný v rade začína pomaly spamätávať aj letecký priemysel. Svedčia o tom medziročné tržby leteckých spoločností, ktoré opäť po dlhšej dobe začali rásť. Očakávania pre rok 2025 dokonca hovoria o ich miliardových nárastoch. Prečítajte si náš blog a dozviete sa viac.
Svet letectva ovládli dvaja leteckí giganti a napriek veľkým problémom, s ktorými neustále zápasia, si svoje postavenie udržiavajú dlhé desaťročia. Asi všetci dobre vieme, že reč je o spoločnostiach Airbus a Boeing. Odvekí rivali formujú oblohu, neustále posúvajú hranice a otvárajú nové možnosti v leteckej doprave a preprave. Ich vzájomná nekompromisná konkurencia vždy smerovala k inováciám, vyššej bezpečnosti a efektívností v tejto oblasti. História Boeingu sa začala písať už v roku 1916 a Airbus bol založený v roku 1970. Odvtedy na oblohe môžete vidieť lietadlá, ktoré na prvý pohľad rozlíšite podľa ich typických „nosov“.
Napriek večnej rivalite, spoločnosti Airbus a Boeing spája niekoľko spoločných cieľov a plánov. Aktivity oboch leteckých gigantov smerujú totiž k zlepšeniu palivovej účinnosti, zníženiu emisií, zvýšeniu pohodlia cestujúcich, ako aj zaistenie ich bezpečnosti pri cestovaní lietadlom. Niet sa preto čomu čudovať, že značné finančné prostriedky oboch spoločností smerujú do výskumu a vývoja, aby zapracovali pokročilé technológie do svojej každodennej prevádzky a dosiahli tak svoje ciele, ktoré si predsavzali. Ide predovšetkým o kompozitné materiály, motory novej generácie či sofistikovanú avioniku, resp. všetky systémy na palube lietadla, ktoré umožňujú jeho let.
V tomto smere je Airbus často vnímaný ako ten ochotnejší, ktorý sa nebojí inovácií a nových technológií. Dôkazom je napríklad nedávne prijatie riadenia typu fly-by-wire a jeho ambiciózny projekt A380 superjumbo. Boeing sa snaží nezaostávať, avšak je známy skôr postupnými vylepšeniami, ktoré sa opierajú o osvedčené dizajny, teda napríklad pokračuje vo vývoju sérii typov svojich lietadiel ako napríklad 737. Tak či onak, ako sme už spomínali, obe spoločnosti do svojho rozvoja a inovácií, investujú nie malé finančné prostriedky, čo sa následne prejavuje aj v ich nižších ziskoch.
Dominancia Airbusu a Boeingu na trhu s komerčnými lietadlami je však nespochybniteľná, napriek tomu, že čelia novým konkurentom z Číny a z Ruska. Dôkazom toho je aj oznámenie spoločnosti Airbus, že do roku 2035 plánuje spustiť prevádzku lietadiel s nulovými emisiami, ktoré budú poháňané vodíkom. Udržateľné letecké palivá a ďalšie zelené technológie skúma taktiež aj Boeing, aby výrazne znížil vplyv lietania na životné prostredie.
Boeing hasí jeden problém za druhým, napriek tomu mu odborníci predikujú miliardové zisky
Zatiaľ, čo pred pandémiou COVID – 19 bol na tom Boeing lepšie ako jeho konkurent, po pandémii sa spoločnosť nevie spamätať. Nepomáhajú jej ani pretrvávajúce problémy s lietadlami. Po haváriách z rokov 2018 a 2019, pri ktorých prišlo o život 346 ľudí, prišiel začiatkom tohto roka ďalší incident. Takmer nový Boeing 737-9 MAX prevádzkovaný spoločnosťou Alaska Airlines stratil počas stúpania časť zo svojich dverí a v trupe lietadla tak vznikla diera. Od tohto incidentu je spoločnosť pod zvýšeným tlakom, aby zlepšila procesy v oblasti kontroly kvality. Nedávno sa zase objavili správy o tom, že spoločnosť Boeing nedokáže bezpečne priviesť späť astronautov na Zem v rakete, ktorú skonštruovali pre NASA a vyzdvihnúť ich tak musí konkurenčná spoločnosť SpaceX.
Problémy, s ktorými zápasí Boeing zasiahol napríklad aj írsku nízkonákladovú leteckú spoločnosť Ryanair, ktorá sa musí vysporiadať s odklad dodávok objednaných lietadiel. Prvé lietadlá mali byť doručené ešte pred začiatkom letnej sezóny, aby podporili zvýšený dopyt počas tohto obdobia. Avšak americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) spustil audit výroby Boeingu 737 po nehode z 5. januára, pri ktorej došlo k už spomínanému incidentu s lietadlom Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines. Generálny riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O’Learyinformoval sa na tlačovej konferencii v Londýne vyjadril, že tieto oneskorenia v dodávkach objednaných lietadiel môžu tento rok znížiť príjmy spoločnosti až o približne 500 miliónov eur. Viac o aktuálnej situácii nízkonákladových leteckých spoločností si môžete prečítať v komentári IAD Investments tu.
Incident z januára tohto roka sa s Boeingom ťahá ďalej. Tentoraz musel prijať zásadné opatrenia, aby zabránil plošnému štrajku svojich zamestnancov, ktorým mu odbory hrozili a malo k nemu dôjsť 13.9. 2024. Viac ako 33 tisícom zamestnancov tak spoločnosť predbežne prisľúbila zvýšenie miezd o 25% a dohodu v rámci štvorročnej kolektívnej zmluvy označila za historickú. Odbory pritom pôvodne požadovali zvýšenie miezd až o 40%. Dohodu tak ešte musia schváliť zamestnanci. V opačnom prípade sa môžu ešte stále prikloniť k štrajku.
Napriek vyššie spomínaným problémom si spoločnosť Boeing v medziročnom porovnaní polepšila a jej tržby vzrástli o 8,37%, čo predstavuje nárast o viac než 11 mld. USD. A tento rast by si Boeing mal udržať aj v nasledujúcich 2 rokoch. Pre tento rok sú očakávania tržieb na úrovni 79 mld. USD a v roku 2025 majú tržby leteckého giganta vzrásť až na 94,8 mld. USD. Odborníci predpokladajú, že priemerná hodnota akcií spoločnosti Boeing bude v najbližších rokoch na úrovni 215,43 USD. Čiže jej najnižšia hodnota by sa mala pohybovať okolo 140 USD za akciu a najvyššiu hodnotu analytici stanovili na 270 USD za akciu.
Akcie Airbusu sa prepadli, očakávania však hovoria o ich ďalšom raste
S nepriaznivými podmienkami v leteckom priemysle bojuje aj druhá spomínaná spoločnosť Airbus, ktorá čelí najmä problémov v dodávateľskom reťazci. Ide o segment motorov, leteckých konštrukcií a vybavenia kabín. Airbus takisto zápasí aj s dodatočnými nákladmi v divízii vesmírnych systémov. Problémy s motormi tak zasiahli napríklad aj nízkonákladovú leteckú spoločnosť Wizz Air, ktorej flotila je zložená iba z lietadiel Airbus. Spoločnosť musela kvôli problémom s motormi od firmy Pratt & Whitney odstaviť časť svojich lietadiel A321 z prevádzky, čo výrazne obmedzilo kapacitu dostupných miest pre pasažierov. Prevádzkový zisk Wizz Air tak v prvom kvartáli klesol o 44 percent na 44,6 milióna eur. Akcie spoločnosti sa teraz obchodujú za nižšie ceny ako na začiatku pandémie COVID-19 v marci 2020, čo môže byť dobrá šanca pre investorov, ktorí veria, že sa spoločnosť časom zotaví.
A ako je to s výhľadom akcií spoločnosti Airbus? Tie sa síce, po tom ako spoločnosť znížila svoju prognózu zisku na rok 2024, prepadli o 10%, ale očakávania odborníkov sú naopak optimistické. Airbus totiž zo zisku 7 mld. EUR v súčasnosti očakáva čistý zisk v roku 2024 na úrovni približne 5,5 mld. EUR. Dôvodom je pokles v plánovanom predaji lietadiel a taktiež posun cieľa vyrobiť 75 kusov modelu A320 do roku 2026 na rok 2027.
Predikcie od odborníkov však hovoria o tom, že v roku 2024 by sa tržby spoločnosti Airbus mohli vyšplhať na hodnotu 77,4 mld. USD a v roku 2025 dokonca na 87,6 mld. USD. Čo sa týka akcií, analytici predpokladajú, že ich priemerná hodnota bude v najbližších rokoch na úrovni 190, 51 USD. Čiže jej najnižšia hodnota aby sa mala pohybovať na úrovni 128 USD za akciu a najvyššiu hodnotu analytici stanovili na 217 USD za akciu.
Výhľad do budúcnosti
Predpovedať budúcnosť na akciovom trhu zatiaľ nedokáže nikto, dokonca ani umelá inteligencia. Faktom ale ostáva, že akcie leteckých spoločností sa začínajú opäť hýbať smerom hore, keďže ich rast je podporený oživením celého segmentu leteckého priemyslu.
Momentálne (k 10.9.) sa akcie spoločnosti Boeing pohybujú na úrovni 160,07 USD a akcie spoločnosti Airbus na úrovni 130,44 USD.
Faktom je, že americký Boeing má v súčasnosti oveľa viac problémov ako Airbus a v posledných rokoch jeho akcie zaznamenávali oveľa väčšie otrasy. Vyšší rast hodnoty akcií jeho európskeho konkurenta, podporený nespokojnými akcionármi, vytvára väčší tlak na vedenie spoločnosti. Zdá sa tak, že aktuálnym lídrom na trhu lietadiel osobnej prepravy je Airbus.
Aktivujte si odber noviniek z nášho blogu a môžete sa tešiť na ďalšie zaujímavé články z oblasti investícií.