Dosiahli akcie luxusných značiek svoje dno a vystrelia opäť smerom nahor?

Akcie spoločností Kering a LVMH sa po oznámení výsledkov hospodárenia po 1.štvrťroku prepadli. Očakávania odborníkov na ich opätovný rast sa upierajú do druhej polovice tohto roka. Bude to tak, alebo si na oživenie v sektore luxusných značiek počkáme dlhšie? Prečítajte si viac v našom najnovšom blogu.
V období, keď sa trhom nedarí, či dokonca v období krízy, je normálnym javom, že sa ľudia skôr uskromnia a začnú šetriť. Žiadne výdavky navyše v takomto prípade nie sú žiaduce. O to väčším prekvapením je zistenie, že dopyt po luxusných tovaroch nijako neklesá ani v období väčších ekonomických ťažkostí. Potvrdzujú to dokonca rôzne štúdie a výskumy. To znamená, že záujem spotrebiteľov o luxusné výrobky je dlhotrvajúci. Tento fakt výrazne pomáha stabilizovať podnikanie týchto luxusných značiek. Vo veľkej miere im pomáha aj skutočnosť, že niektorí spotrebitelia kupujú kvalitné výrobky s dlhou životnosťou ako investíciu, čo im poskytuje pocit luxusu. Napríklad aj počas pandémie Covid-19 či inflačnej krízy si firmy ako Kering, LVMH alebo Hermès udržali vernosť svojich zákazníkov.
Momentálne jedno z týchto kritických období luxusný sektor zažíva. Dôvodom je množstvo nepriaznivých vplyvov v dôsledku nestabilnej obchodnej politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa. Aj luxusný sektor je totiž priamo závislý od globálnych dodávateľských reťazcov a dopytu amerických spotrebiteľov. Odborníci však očakávajú, že luxusné značky budú pred bezprostredným dopadom ciel viac chránené ako iní maloobchodníci, keďže špičkové značky zvyčajne dokážu lepšie preniesť dodatočné náklady na bohatých spotrebiteľov. Indikáciu budúceho výhľadu firiem, pokiaľ ide o potenciálny vplyv ciel na vstupné náklady a spotrebiteľský dopyt, netrpezlivo očakávajú taktiež aj investori, ktorí napäto sledujú vývoj akcií týchto spoločností.
Spoločnosť LVMH patrí historicky k lídrom na trhu s luxusnými značkami
Francúzska firma LVMH so sídlom v Paríži vznikla už v roku 1987. Išlo o zlúčenie podnikov Louis Vuitton a Moët Hennessy, pričom celkovo sa spojilo takmer 80 známych značiek, ktoré produkujú v každoročných tržbách desiatky miliárd eur. Toto impérium luxusných značiek sa pritom naďalej rozširuje. Ide napríklad o populárne módne značky, akými sú spomínaný Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Tiffany, Hublot, Blvgari, Céline, Marc Jacobs, Emilio Pucci, Fendi či TAG Hauer. V kozmetike pôsobí so značkami Christian Dior, Kenzo, Acqua di Parma či Sephora. Spoločnosť taktiež prevádzkuje sieť luxusných značiek alkoholu ako Moët, Hennessy, Belvedere Vodka, Dom Perignon, Krug a Veuve Clicquot.
A práve najväčšia svetová spoločnosť s luxusným tovarom koncom januára ako prvá oznámila výsledné tržby svojho hospodárenia. Tie boli lepšie ako očakávané celoročné tržby, čo je signál možného obratu v sektore s luxusným tovarom. Skupina vykázala za rok 2024 tržby vo výške 84,68 mld. eur, čo je nárast o 1 %. Analytici oslovení spoločnosťou LSEG očakávali tržby na úrovni 84,38 mld. eur. Vo štvrtom štvrťroku celkové tržby skupiny medziročne zvýšili o 1 % na 23,93 mld. eur. Je to nárast o 25 % oproti tretiemu štvrťroku 2024, keď LVMH zaznamenala prvý medziročný pokles od pandémie. Lepšie výsledky spoločnosti boli poháňané najmä výbornými výkonmi jej diverzifikovanej maloobchodnej divízie, do ktorej patrí aj Sephora, ako aj rastom v segmente parfumov a kozmetiky. Kľúčové oblasti podnikania, móda a kožený tovar spolu s vínom a liehovinami, však naďalej zaostávali. Po oznámení výsledkov hospodárenia, akcie francúzskeho koncernu LVMH klesli o 5%. Investori tak aj naďalej hľadajú jasnejšie známky oživenia v luxusnom sektore.
Finančná riaditeľka spoločnosti LVMH Cecile Cabanisová uviedla, že skupina v prvom štvrťroku 2025 nezaznamenala „významnú zmenu trendu“ a že v uplynulých šiestich mesiacoch naďalej zaznamenala solídny rast.
Odmietla sa však konkrétne vyjadriť k tvorbe cien v druhom štvrťroku, ale uviedla, že zváži použitie precenenia tovarov ako úrovne na mierne vyrovnanie inflácie alebo výkyvov mien. Napríklad produkty exkluzívnej značky Louis Vuitton sa už zvýšili o 4 %. Možno teda očakávať, že aj ostatné luxusné produkty tejto skupiny sa stanú ešte luxusnejšími, keďže ich ceny pravdepodobne porastú.
Kering robí opatrenia, kvôli klesajúcemu záujmu o značku Gucci
Skupina Kering, ktorá taktiež sídli vo Francúzsku, je jedna z najväčších a najziskovejších luxusných konglomerátov sveta a aj preto ju možno považovať za jednu z hlavných konkurentov práve spoločnosti LVMH. Pod túto skupinu patria luxusné značky v oblasti módy a módnych doplnkov: Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato, Dodo, Qeelin, Ulysse Nardin či Girard-Perregaux. Taktiež je Kering majoritným vlastníkom výrobcu športovej módy Puma. A práve prvá menovaná značka, kedysi veľmi obľúbená Gucci, robí skupine Kering vrásky na čele. Výsledky za prvý štvrťrok 2025 ukazujú, že firma Kering čelí vážnym problémom, keď jej tržby medziročne klesli o 14 % na 3,9 mld. eur, čo zaostalo za očakávaniami analytikov, ktoré boli na úrovni 4,01 mld. eur. Najvýraznejší prepad prišiel práve zo strany Gucci. Tržby vlajkovej lode Keringu sa prepadli o 25 % na úroveň 1,57 mld. eur. Reakcia trhu na seba nenechala dlho čakať, akcie spoločnosti klesli o 4,3 %. Za týmito číslami sa skrývajú konkrétne dôvody. Predaj v Ázii sa prepadol o 25 %, v Severnej Amerike a Európe o 13 %. Gucci stráca kontakt s trendmi a jeho silná závislosť od čínskeho trhu sa v čase spomalenia dopytu ukazuje ako slabina. K tomu sa pridáva aj slabnúci záujem zákazníkov, ktorých oslovujú konkurenčné značky s novým prístupom. Nepriaznivý vývoj sa spoločnosť Kering snaží zvrátiť. Aj preto v marci oznámila výmenu kreatívneho riaditeľa Gucci, ktorým sa stal Demna Gvasalia, dizajnér známy z pôsobenia v Balenciaga. Hoci má povesť vizionára, jeho menovanie vyvolalo na trhu skôr nervozitu, ako stabilitu, ktorú sa spoločnosť týmto krokom snažila nájsť. Akcie Keringu v deň oznámenia klesli o 10,7 %, pričom počas dňa stratili až 12,4 %, čo pre Kering znamenal najväčší jednodňový prepad akcii od roku 2008. Analytici z TD Cowen dokonca predpokladajú, že Gucci bude v roku 2025 čeliť poklesu predaja až o 20 %. Spoločnosť navyše bude podľa nich pomalšia v prenášaní vyšších nákladov na zákazníkov.
Z pomyselného dna, opäť na výslnie, luxusný sektor čakajú podľa odborníkov zmeny aj oživenie
Odvetvie luxusného tovaru má za sebou niekoľkoročný boom, ten sa však v minulom roku na čas zastavil. Podľa štúdie, ktorú v januári tohto roku zverejnili analytici McKinsey, rast v luxusnom sektore v rokoch 2019 až 2023 bol dokonca v priemere na úrovni 5 % ročne, čo je výška globálneho HDP. Rastúci dopyt a kúpna sila zákazníkov spolu s rastom cien sa v tomto období odrazili vo vyšších tržbách a maržiach. V roku 2024 však nastal mierny obrat a predaj klesol. Podľa prognóz poradenskej spoločnosti Bain, výdavky na luxusný tovar v minulom roku pravdepodobne celosvetovo klesli o 1 až 3 %. Spoločnosti dokázali čiastočne kompenzovať slabý odbyt v Číne silným predajom v iných regiónoch a teraz dúfajú, že sa opäť zvýši aj dôležitý čínsky dopyt. Podľa prognóz spoločnosti McKinsey by mal svetový trh s luxusným tovarom v rokoch 2025 až 2027 opäť rásť a to v priemere o 2 až 4 %. Najviac by mal rásť sektor luxusného koženého tovaru a sektor šperkov, odborníci očakávajú, že tieto dve skupiny výrobkov budú v tomto období rásť spolu dokonca o 4 až 6 % ročne.
Luxusný sektor je pritom pre európsky akciový trh veľmi dôležitým ekonomickým faktorom. Luxusné spoločnosti LVMH, Kering a Hermes patria medzi spoločnosti v indexe Euro-Stoxx-50, ktorý je vedúcim indexom v eurozóne. Celkovo index zahŕňa 50 najväčších a najdôležitejších kótovaných spoločností v eurozóne. Investori, ktorí chcú investovať do luxusného sektora, sa preto len ťažko vyhnú európskemu akciovému trhu. Vo všeobecnosti európske akcie v roku 2025 zatiaľ prekonali americké akcie, čo je trend, z ktorého by možno v budúcnosti mohli profitovať aj akcie luxusných spoločností.
Láka aj vás rozšíriť si svoje investičné portfólio o akcie luxusných značiek? Pri rozhodovaní sa nezabudnite poradiť s profesionálmi. Kontaktujte nás telefonicky na čísle 0800 601 601 alebo prostredníctvom e-mailu info@iad.sk.