Novo Nordisk stráca pôdu pod nohami Lilly napreduje
Spoločnosť Novo Nordisk opätovne čelí kombinácii problémových faktorov, ktoré sa dotýkajú jej postavenia na globálnej farmaceutickej scéne. Spoločnosť oznámila, že jej experimentálny liek na Alzheimerovu chorobu nepreukázal očakávaný efekt. Liek nedokázal spomaliť poškodzovanie nervových buniek a výsledky boli nedostatočné na ďalší postup. Negatívny výsledok potvrdili aj doplnkové testy kognitívnych funkcií, ktoré nepriniesli preukázateľné zlepšenie pacientov. Firma ho označila za lotériový lístok, teda s nízkou šancou na úspech, no vysokým potenciálnym finančný dopad. Liek na Alzheimera by pritom poskytol príležitosť diverzifikácie výnosov mimo segmentu antidiabetík. Neúspech v oblasti neurológie sa okamžite premietol do nálady investorov. Akcie Novo Nordisk klesli dvojciferným číslom, pričom pohyb nadol podporila znížená likvidita trhu pred sviatočným obdobím v USA.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Kým Novo Nordisk zápasí s neúspechom, jeho hlavný konkurent Eli Lilly posilňuje svoju pozíciu. Americká spoločnosť má rozmanitejší výskum nových liekov a silnejšiu pozíciu v oblasti neurológie. Jej liek tirzepatid, predávaný pod značkami Mounjaro a Zepbound, dosahuje lepšie klinické výsledky než Ozempic či Wegovy od Novo Nordisk. Eli Lilly dokonca na krátky čas dosiahla trhovú hodnotu jeden bilión dolárov, čo podporuje presun investorov z Novo Nordisk do akcií konkurenta. Do tejto už napätej situácie vstupuje ďalší faktor – cenový tlak zo strany amerického Medicare. Historické rozhodnutie Medicare, ktorý po prvýkrát využil právomoci zo zákona Inflation Reduction Act, prinieslo výrazné zníženie cien pre 15 drahých liekov. Ozempic a Wegovy sú súčasťou ďalšej vlny vyjednávania, ktorá vstúpi do platnosti až o dva roky. Od roku 2027 sa teda cena mesačnej dávky Ozempicu pre pacientov s Medicare zníži z približne 959 dolárov na 274 dolárov, čo predstavuje pokles o 71 %. Analytici avšak upozorňujú, že trh tento scenár už očakával a dopad na príjmy bude mierny. Firma uviedla, že ak by sa zľavy uplatnili okamžite, tržby v rámci GLP-1 portfólia by klesli len v nízkom jednocifernom percente.
Nižšie ceny môžu rozšíriť dostupnosť liečby a zvýšiť objem predaja, čo by čiastočne kompenzovalo pokles marží. Na zozname sú aj produkty konkurentov ako Pfizer či AstraZeneca. Nové ceny môžu slúžiť ako referenčný bod pre ďalších amerických poistiteľov aj zahraničné zdravotné systémy, čo vytvorí tlak na cenovú politiku v celom sektore. Tlak na ceny posilňuje aj nový portál TrumpRx, ktorý má sprístupniť lacnejšie lieky priamo pacientom. Tento krok je zaujímavý v tom, že TrumpRx obchádza poisťovne a môže narušiť doterajší model predaja liekov.
Tieto udalosti sa odrážajú aj na výkone akcií, ktorý jasne ukazuje zmenu nálady investorov v celom odvetví. Hodnota akcií Novo Nordisk od začiatku roka klesla približne o 43 %, pričom za posledný mesiac stratila ďalších 8 percent. Naopak, akcie Eli Lilly od začiatku roka vzrástli o približne 43 % a za posledný mesiac pridali ďalších 34 %. Silný rast zaznamenala aj AstraZeneca, ktorá od začiatku roka stúpla o 42 % na základe silných výsledkov vo výskume kardiovaskulárnych a onkologických liekov. Pfizer rastie pomalšie. Za posledného pol roka síce akcie sledujú nárast približne 10 %, no samotný výkon od začiatku roka zostáva mierne negatívny na úrovni okolo 3 % v mínuse. Pfizer trpí poklesom dopytu po vakcínach a nové portfólio zatiaľ nenahradilo straty. Celkový obraz potvrdzuje výraznú sektorovú rotáciu. Kapitál investorov smeruje k firmám s diverzifikovanejšou výskumnou základňou, zatiaľ čo Novo Nordisk čelí najvýraznejšiemu oslabeniu v rámci celého odvetvia.
K trhovým otrasom sa pridávajú aj interné výzvy, ktoré sa hromadia už dlhšie. Koncom leta firma oznámila, že predaj Wegovy a Ozempicu prestáva rásť pôvodným tempom, firma trikrát znížila výhľad ziskového rastu z pôvodných 27 percent na súčasných 4 až 10 percent a ohlásila prepustenie 9 000 zamestnancov. Všetky tieto faktory spoločne vytvárajú prostredie, ktoré zásadne mení investičný príbeh Novo Nordisk. Klinické zlyhanie, cenový tlak, oslabenie predaja a geopolitické riziká zásadne menia investičný príbeh firmy. Z krátkodobého hľadiska bude trh pravdepodobne reagovať zvýšenou volatilitou a pokračujúcou rotáciou kapitálu smerom k diverzifikovanejším konkurentom. Z dlhodobého hľadiska bude rozhodujúce, či sa spoločnosti podarí adaptovať na novú cenovú realitu a rozšíriť výskumné portfólio čo by mohlo stabilizovať jeho pozíciu na kľúčových trhoch.


