Nedostatok čipov a vplyv na akciový trh
Aké investičné príležitosti prináša nedostatok čipov?
Viaceré odvetvia priemyslu postihla kríza týkajúca sa akútneho nedostatku polovodičov, často označovaných za čipy. Hovoriť sa o nej začalo ešte na prelome rokov 2020 a 2021, ale v tom čase odborníci tvrdili, že v lete 2021 by malo byť všetko v poriadku. Ibaže nebolo a situácia sa naopak ešte zhoršila. Pozrime sa na najproblémovejší sektor – automobilový priemysel – a na to, aké investičné príležitosti táto kríza prináša.
V dnešnej dobe sú na takéto polovodiče odkázané v podstate všetky technologické odvetvia. Hovorí sa hlavne o automobiloch, ale problém sa týka aj smartfónov, pračiek a v zásade všetkej elektroniky. Nie nadarmo sa hovorí, že polovodiče sú mozgom modernej elektroniky. Keď chýbajú, elektroniku nemožno vyrábať. Dopyt po nej je pritom v súčasnosti veľmi vysoký.
Spoločnosť Apple už varovala, že nedostatok polovodičov môže mať čoskoro vplyv aj na predaj iPhonov, no automobilový priemysel je na tom horšie. Ten už musel konať. Značky ako Toyota, Ford a Volvo museli svoju výrobu spomaliť, prípadne dočasne zastaviť. A skúste sa zájsť opýtať do predajne známej českej značky, kedy by ste mohli z ich showroomu odviezť vozidlo vyskladané podľa vašich predstáv. Ostali by ste nemilo prekvapení. Automobilky už teraz nedokážu pokrývať dopyt a prichádzajú o peniaze.
Prečo sa kríza dotkla hlavne automobiliek?
Pre dokonalé pochopenie problematiky sa musíme preniesť na začiatok pandémie, teda do marca 2020. Vzhľadom na hroziacu celosvetovú krízu a globálnu recesiu automobilky postupovali podľa minulých skúseností a zrušili objednávky množstva polovodičov. Ich predpoklady a vízie totiž hovorili o výraznom poklese záujmu o automobily.
Svet sa však z prvej vlny rýchlo otriasol a život sa vrátil takmer do normálnych koľají. Mnohí ľudia navyše počas karanténnych období ušetrili peniaze a záujem o nové automobily prudko vzrástol. Lídri automobiliek na vzniknutú skutočnosť zareagovali a kontaktovali výrobcov polovodičov, ibaže neuspeli: tí medzitým kapacitu venovali firmám venujúcim sa telefónom, počítačom alebo videohrám. Keďže mnoho ľudí pracovalo, prípadne sa učilo, z domu, o tieto veci bol nadmerný záujem.
Spomenúť pritom treba aj ďalšie skutočnosti, ktoré prispeli k nedostatku polovodičov. Jedným z faktorov je rozmach COVIDu v Malajzii, ale napríklad aj mimoriadne chladné obdobie v Texase či požiar v japonskej továrni na výrobu polovodičov. Toto všetko boli pre automobilky ďalšie rany pod pás.
Koľko čipov potrebuje jeden automobil?
Moderné autá potrebujú množstvo čipov a ich počet stúpa s počtom elektronických systémov nachádzajúcich sa v aute. Starší Ford Focus napríklad využíva okolo 300 čipov, ale nové elektrické automobily rovnakej značky až 3 000. Okrem toho po celom svete rastie dopyt po elektrických vozidlách, ktoré sú na počet čipov mimoriadne náročné.
Zaujímavé dáta priniesla spoločnosť Intel. Tá avizuje, že v roku 2030 sa o minimálne 20% výrobných nákladov nových automobilov budú starať polovodiče. V roku 2019 to pritom boli ešte len 4% a v roku 2025 by to malo byť okolo 12%. Je teda zrejmé, že výrobu polovodičov bude potrebné enormne navýšiť a spoločnosti pôsobiace v tejto oblasti môžu profitovať. Náznak investičnej príležitosti?
Kým sa tak stane, automobilky na to budú doplácať. Len v roku 2021 podľa aktuálnych odhadov prídu o približne 210 miliárd amerických dolárov. Aj preto začali po veľkom boome ceny akcií automobilových výrobcov približne od júna padať. Veľmi vysoký dopyt a čoraz menšia ponuka sa však v súčasnosti starajú o to, že ceny nových automobilov rastú. V dôsledku toho sú ziskovejšie a keďže trh predpokladá, že kríza by nemusela trvať veľmi dlho, ceny akcií automobiliek sú pomerne stabilizované, dokonca mierne rastú.
Pre ilustráciu prikladáme graf vývoja akcií spoločností Tesla, Ford, General Motors, Volkswagen a Toyota za posledný rok:
Ako dlho kríza potrvá?
Ešte v apríli výkonný riaditeľ spoločnosti Cisco Chuck Robbins pre BBC povedal, že najsilnejšia kríza potrvá šesť mesiacov a potom sa dodávateľom polovodičov podarí vybudovať väčšie kapacity. Situácia sa podľa neho mala výraznejšie zlepšiť počas obdobia dvanástich až osemnástich mesiacov, teda niekedy uprostred budúceho roku, prípadne v treťom kvartáli.
Keď dostali v septembri 2021 rovnakú otázku lídri jednotlivých automobiliek na autosalóne v Mníchove, ich názory boli rôzne. Thomas Schäfer ako výkonný riaditeľ Škody naznačil, že nedostatok polovodičov bude pretrvávať aj v roku 2022. Ola Källenius z Daimleru hovoril o tom, že situácia by sa mala zlepšovať v poslednom štvrťroku 2021 ale obáva sa, že dôsledky krízy budeme pociťovať ešte aj v roku 2023.
Nuž a najopatrnejší bol šéf Fordu pre územie Európy Gunnar Herrmann, ktorý pre CNBC naznačil, že nedostatok čipov môžeme pociťovať ešte aj v roku 2024. Koniec krízy si vôbec netrúfal predpovedať.
Základná otázka, ktorú si v tejto chvíli musíme položiť, stojí takto: Bude alebo nebude mať pretrvávajúca kríza výraznejší vplyv na vývoj cien akcií automobilových gigantov? Odpoveď nám naznačia ďalšie úvahy.
Ako na krízu reagujú výrobcovia automobilov?
Prístup jednotlivých automobiliek je veľmi podobný a do istej miery logický. Z krátkodobého hľadiska sa snažia obmedziť výrobu starších modelov vozidiel, prípadne takých vozidiel, ktoré sa starajú o najmenší zisk. Tie, ktoré prinášajú najväčší profit, dostávajú posledné dostupné čipy. Aj preto sa automobilkám do týchto chvíľ darí celkom dobre.
Niektoré automobilky vozidlá naďalej vyrábajú, avšak bez čipov ich odstavujú na veľké parkoviská a čakajú na dodávku potrebných polovodičov. Nuž a častým riešením je aj šetrenie čipov. Dá sa to robiť tak, že automobily sú dodávané bez niektorých funkcií; automobilka GM napríklad prestala dodávať doplnky výbavy ako automatický systém štart-stop, prípadne modul manažmentu paliva.
Kto z krízy najviac profituje?
Každá minca má dve strany a vždy, keď sa niekto dostane do problémov, sa objavia aj príležitosti. Niekto je v strate, prípadne stagnuje, niekto profituje. V tomto prípade začali profitovať hlavne výrobcovia polovodičov a samozrejme aj ich dodávatelia. A vzhľadom na to, aký akútny je nedostatok polovodičov a koľko ich bude svet potrebovať v najbližších rokoch, bude tento segment výrazne rásť.
Medzi spoločnosti, ktoré sú na túto situáciu najlepšie pripravené, patria hlavne ASML, Qualcomm, Intel, Micron, Samsung, Texas Instruments, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), ale aj mnohé ďalšie. Vyzdvihnúť treba hlavne Intel, Samsung a TSMC, pretože tieto firmy v súčasnosti rozširujú svoje výrobné kapacity. Nuž a v dobrej situácii je aj spoločnosť ASML, ktorá patrí medzi dodávateľov TSMC. Táto značka je zasa dodávateľom pre Qualcomm a Apple.
Týmto spoločnostiam teda výroba polovodičov zaručí profit a mala by ich čakať svetlá budúcnosť. Tak čo, investovali by ste do nich? Alebo to nakoniec bude celkom inak?
Investujte s IAD Investments
Portfólio manažéri správcovskej spoločnosti IAD Investments denne sledujú a monitorujú situáciu na svetových trhoch. Vďaka tomu a najmä vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam vedia vytypovať správne okamihy pre kúpu, prípadne pre predaj akcií jednotlivých spoločností a zaradiť ich, alebo naopak vyradiť, z portfólia jednotlivých fondov. Pridajte sa medzi spokojných klientov IAD Investments a investujte spolu s nami.
Viac informácií nájdete na www.iad.sk, prípadne vám ich radi poskytneme na telefónnom čísle 0800 601 601.