Nemecko na križovatke: Ekonomické výzvy, technologické zaostávanie a politická neistota
Nemecko, motor európskeho hospodárstva, dnes čelí vážnym výzvam. Najväčší exportér EÚ s dominantným podielom automobilov a strojov zažíva pokles globálneho dopytu. Vojna na Ukrajine spôsobila energetickú krízu, ktorá zvýšila výrobné náklady, znížila konkurencieschopnosť a sčasti spôsobila aj odliv produkcie do lacnejších destinácií. Volkswagen, ikona nemeckého priemyslu, zápasí s vnútornou krízou, pričom zvažuje uzatvorenie až troch závodov v Nemecku, čím by o prácu prišli tisíce ľudí.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Predstihové indikátory ukazujú pretrvávajúce problémy. Index nákupných manažérov (PMI), ktorý sleduje aktivitu vo výrobe, dlhodobo naznačuje pokles, pričom aktuálna hodnota 43,1 ukazuje znížený dopyt a nižšiu výrobu. Hoci ceny energií klesli z krízových maxím, stále sú vyššie ako pred konfliktom na Ukrajine, čo obmedzuje konkurencieschopnosť. Nemecké HDP v 3. kvartáli vzrástlo len o 0,2% po predchádzajúcej kontrakcii a medziročne stagnuje už šesť kvartálov.
Podľa prognóz Medzinárodného menového fondu (IMF) bude nemecká ekonomika v roku 2025 naďalej stagnovať s nulovým rastom, zatiaľ čo priemerný rast v eurozóne sa očakáva na úrovni 1,2%. Pre porovnanie, USA by mali dosiahnuť rast 2,2% a Čína až 4,5%. IMF odporúča, aby Nemecko zvýšilo investície do verejnej infraštruktúry, ktorá je kľúčová pre ekonomickú výkonnosť. Rovnako navrhuje zmiernenie pravidiel obmedzujúcich verejné zadlženie, čo by vláde umožnilo financovať potrebné reformy a modernizácie. IMF zdôrazňuje, že je nevyhnutné, aby vláda predstavila jasnú dlhodobú stratégiu rozvoja, so zameraním na klimatické investície a technológie.
Jedným z kľúčových problémov je práve zanedbanie technologických inovácií. Prechod na elektromobilitu (EV) bol podcenený, čo viedlo k strate náskoku pred Čínou, ktorá vďaka vysokým investíciám čínskej vlády dominuje vo vývoji EV. Navyše, nemecké firmy zaostávajú v zavádzaní Industry 4.0. Pomalá implementácia umelej inteligencie a smart automatizácie zvyšuje výrobné náklady, zatiaľ čo globálni konkurenti ich znižujú. Výsledkom je, že investori presúvajú svoje záujmy do krajín juhovýchodnej Ázie, kde sú nižšie náklady a lepšia prístupnosť technologických komponentov.
Čínski producenti EV ohrozujú trhový podiel Nemecka nielen v Číne, kde VW v roku 2023 predal viac ako 30% svojich automobilov, ale už aj v Európe. Hoci zvýšené clá EÚ na čínske EV (z 10% v niektorých prípadoch až na 47,6%) spomalili expanziu Číny do Európy, situácia núti Čínu zamerať sa na ázijské trhy a domáci dopyt. Toto odráža rastúcu globálnu konkurenciu a potrebu Nemecka modernizovať výrobný sektor. Možným riešením by mohlo byť zvýšenie spolupráce práve s Čínou. Nemecko prinieslo do Číny expertízu vo výrobe aut avšak sústredenosť na vylepšovanie existujúcich technológií spôsobilo, že Nemci nezachytili nové technológie. Implementácia nových čínskych poznatkov vo výrobe EV vozidiel by mohla pre Nemecko znamenať návrat na technologický vlak, ktorý im momentálne odchádza pred očami.
Politickú situáciu komplikuje rozpad koaličnej vlády kancelára Olafa Scholza (SPD) a možné predčasné voľby. Konflikty s FDP vyvolané rozpočtovou krízou viedli k odvolaniu ministra financií Lindnera. Externé faktory, ako protekcionistická politika USA pod vedením Donalda Trumpa, môžu prehĺbiť ekonomické problémy Nemecka. Trump plánuje zaviesť clá na dovoz aj vývoz, čo by mohlo Nemecku spôsobiť stratu až 180 miliárd USD počas jeho funkčného obdobia. Takéto opatrenia by výrazne zasiahli nemecký automobilový a strojársky export, ktorý je kľúčový pre jeho hospodárstvo.
Domáca ekonomická situácia zatiaľ nemá na nemecké aktíva až taký zásadný vplyv. Nemecký akciový index DAX narástol od začiatku roku o takmer 22%. Na spomínané problémy nereagujú ani dlhopisové trhy. Pri porovnaní so susedným Francúzskom vidíme priepastný rozdiel, keď kreditný spread oproti nemeckým dlhopisom dosiahol niekoľkoročné maximum a francúzske akcie reprezentované indexom CAC40 od začiatku roku odpísali takmer 1,5%.
Nemecko dnes balansuje medzi krízou exportne orientovaného modelu a politickou nestabilitou. Hospodárska obnova, technologická modernizácia a schopnosť reagovať na globálne výzvy budú kľúčové pre udržanie jeho pozície na svetových trhoch.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.