Porsche v boji o nezávislosť
Vo štvrtok to bola na burze vo Frankfurte veľká sláva. Na burze sa upisovalo IPO (Verejný úpis akcií) spoločnosti Porsche. Bolo to najväčšie európske IPO podľa trhovej kapitalizácie za poslednú dekádu. Generálny riaditeľ spoločnosti Oliver Blume na začiatku otvorenia obchodovania uviedol: „Dnes si Porsche plní svoj veľký sen. Naša zvýšená miera autonómie nás stavia do veľmi dobrej pozície na realizáciu našich ambicióznych cieľov v nasledujúcich rokoch.“
Týždenný komentár od nášho portfólio manažéra si môžete aj vypočuť v podcaste o investovaní IAD TALKS:
Výrobca svetoznámych športiakov s ikonickými 911-kami sa týmto krokom postavil vedľa Ferrari a vyšiel s kožou na trh v mimoriadne búrlivom a pochmúrnom období, ktorým teraz prechádzajú finančné trhy. Po tom, čo sa akcie vo štvrtok začali obchodovať, vzrástli takmer o 5 %, ale počas obchodovania začali pomaly strácať. Zakončili obchodovanie na 82,50 EUR/akciu, čo bolo v súlade s cenou IPO. To predstavovalo pri tejto cene trhovú hodnotu viac ako 75 miliárd eur, čo zodpovedá viac ako 73 miliardám dolárov.
Automobilka Porsche bude mať celkom 911 miliónov akcií, z toho polovicu kmeňových a polovicu prioritných. V rámci vstupu na burzu bolo investorom ponúknuté až 113 875 000 prioritných akcií. Tie majú proti kmeňovými akciami prednosť napríklad pri vyplácaní dividend, ale nie sú s nimi spojené hlasovacie práva. Finančný riaditeľ Porsche Lutz Meschke vo štvrtok pre Bloomberg uviedol, že Porsche verí v splnenie svojho tohtoročné cieľa tržieb vo výške až 39 miliárd EUR, navzdory tomu ako je makroekonomická situácia zložitá.
Porsche je známe ako športový výrobca ikonických automobilov, ktoré sa zúčastňujú veľkých automobilových pretekov. Avšak pri pohľade na čísla predajov, je zaujímavé, že viac ako polovica predaja vozidiel za posledné tri roky plynula zo segmentu športovo-úžitkových vozidiel vrátane v Bratislave vyrábaných modelov Cayenne a Macan. Z tohto všetkého vyplýva, že úspech značky a celej spoločnosti stojí a padá na peniazoch od tých najbohatších vrstiev spoločnosti. Uvidíme, ako sa pri aktuálnej hospodárskej situácii bude znižovať apetít pre nákup týchto ikonických áut.
Ing. Róbert Bučič
Portfólio manažér, IAD Investments