Netflix – od požičovne DVD po globálny streamingový gigant

Netflix dnes patrí medzi najväčšie mená v zábavnom priemysle. Je to značka, ktorá definovala pojem „binge-watching“ a zmenila spôsob, akým sledujeme filmy a seriály. No jej začiatky boli omnoho skromnejšie a cesta na vrchol sprevádzaná neistotou.
Od poštovej schránky na obrazovku
Príbeh Netflixu sa začal v roku 1997 v Kalifornii. Reed Hastings a Marc Randolph spustili online požičovňu DVD, ktoré posielali zákazníkom poštou. Myšlienka bola jednoduchá – žiadne pokuty za oneskorené vrátenie, pohodlie domova a bohatá ponuka titulov. Cieľ bol jasný, chceme to robiť inak ako konkurencia.
V roku 2007 s rozvojom vysokorýchlostného internetu prišla veľká zmena – streamovanie. Netflix sa dohodol s filmovými a televíznymi štúdiami, ktoré mu poskytli nový druh licencie na digitálnu distribúciu. Tie zároveň Netflixu poskytli aj digitálne verzie svojich filmov a seriálov. Tých bola spočiatku približne iba stovka, no ponuka sa rýchlo začala rozrastať.
Diváci tak už nemuseli čakať na poštára – obsah bol dostupný okamžite, na pár kliknutí. Začala digitálna revolúcia v sledovaní televízie.
Vlastný obsah a svetová expanzia
Najväčší míľnik prišiel v roku 2013 s uvedením seriálu House of Cards. Nebol to len prvý veľký „Netflix Original“, ale aj projekt, ktorý vznikol veľmi netradičným spôsobom. Netflix totiž pri rozhodovaní nevsadil na intuície producentov, ale na vlastné dáta. Analýzy ukázali, že diváci radi pozerajú filmy režiséra Davida Finchera, herecké výkony Kevina Spaceyho a zároveň ich priťahujú politické drámy. Keď sa v Hollywoode objavil projekt House of Cards, Netflix neváhal a rozhodol sa riskovať a položil na stôl veľký balík dolárov. Namiesto dovtedy bežného postupu nekúpil len pilotnú epizódu, ale rovno objednal dve celé série v hodnote okolo 100 miliónov dolárov.
Ďalším prelomom bolo rozhodnutie sprístupniť naraz celú prvú sériu, čo vtedy pôsobilo ako hazard. Tento krok však odštartoval fenomén „binge-watching“ – sledovanie dielu za dielom bez čakania – ktorý sa stal pre Netflix typickým. Úspech House of Cards potvrdil, že firma dokáže nielen distribuovať cudzie tituly, ale sama vytvárať prémiový obsah, ktorý konkuruje Hollywoodu. Hollywoodske štúdiá, ktoré dovtedy brali Netflix s rezervou ako „požičovňu DVD na internete“, pochopili, že na scénu vstúpil nový globálny hráč, ktorý mení pravidlá hry.
Od roku 2016 je Netflix dostupný prakticky po celom svete a investuje miliardy dolárov do obsahu v rôznych jazykoch a regiónoch. Lokálne produkcie z Kórey, Španielska či Nemecka dnes patria medzi jeho najsledovanejšie tituly.
Začiatky na burze
Netflix vstúpil na burzu NASDAQ v roku 2002 s cenou 1,21 USD za akciu. Ak by ste vtedy investovali 1 000 dolárov, tak koncom júna 2025 by bola hodnota vašej investície 1,11 milióna USD (bez započítania dividend a daní). Prvotnému prudkému rastu cien akcií pomohla pandémia COVID-19, ktorá so sebou priniesla prudký rast počtu predplatiteľov.
Žiadne akcie nerastú večne
Koncom roka 2022 však prišiel prvý vážny otras. Netflix po prvýkrát vo svojej histórii oznámil pokles počtu predplatiteľov – o viac než 1,2 milióna používateľov. Na vine bola kombinácia faktorov: silná konkurencia od Disney+, Amazon Prime Video a ďalších, strata populárnych licencovaných titulov a ekonomická neistota, ktorá prinútila ľudí šetriť. Výsledok bol dramatický – od novembra 2021 do konca 2022 sa cena akcií prepadla o viac než 70 %. Mnohí investori začali pochybovať, či Netflix dokáže ešte rásť.
Návrat k rastu
Roky 2023 a 2024 ukázali, že projekt Netflixu nie je mŕtvy a dokáže sa prispôsobiť náladám trhu. Firma zaviedla lacnejší balík s reklamou, ktorý prilákal cenovo citlivých zákazníkov, a obmedzila zdieľanie účtov, čím logicky získala milióny nových predplatiteľov. Do katalógu pribudli hity ako Wednesday, The Night Agent a nové sezóny Stranger Things.
Každý kvartál priniesol lepšie finančné výsledky, než sa čakalo. Dôvera investorov sa vrátila a v júni 2025, kedy akcie dosiahli historické maximum okolo 1 339 USD. Aktuálne je cena akcie približne 1 240 USD.

zdroj: google.com
Netflix dnes
Spoločnosť má aktuálne viac ako 270 miliónov predplatiteľov a ročné tržby presahujú 43 miliárd dolárov. Okrem filmov a seriálov sa púšťa do živého vysielania, športu a rozšírenia balíkov s reklamou. Medzi prioritami je aj silnejšia medzinárodná ponuka – viac lokálneho obsahu, ktorý dokáže osloviť publikum aj mimo USA.
Konkurencia nespí a trh je neúprosný
Netflix už nie je jediným veľkým hráčom. O divákov bojujú Disney+, Amazon Prime Video, Apple TV+, Paramount+ a ďalší. Náklady na výrobu kvalitného obsahu rastú a zvyšovanie cien môže odradiť časť predplatiteľov. Od septembra 2025 zdražie Netflix v Austrálii už po šiesty raz od vstupu na trh. Nie všetky projekty sú úspešné, čo ukazuje aj séria menej úspešných spoluprác s veľkými menami.
Budúcnosť
Posledné roky ukazujú, že streamovanie obsahu cez internet má budúcnosť a cieľ pre Netflix je ambiciózny – do roku 2030 dosiahnuť hodnotu 1 bilión dolárov a viac ako 400 miliónov predplatiteľov. História ukazuje, že firma sa dokáže adaptovať a prichádzať s novinkami, ktoré oslovia koncového spotrebiteľa. Otázkou ale zostáva, či sa to Netflixu podarí aj v čase, keď konkurencia rastie rýchlejšie než kedykoľvek predtým.