Vianoce klopú na dvere alebo je len čas na reklamu Coca-Cola či Pepsi?
Každoročne sa ku koncu roka na nás zosype množstvo vianočných reklám. Azda celosvetovo najznámejšia z nich je klasika od Coca-Coly, dnes už s neodmysliteľným Santom. A čo na to Pepsi? Aj keď tieto značky vedú boj o zákazníka bok po boku od svojho vzniku, Pepsi, nielen v rámci marketingu vsadila na iný segment a využíva na komunikáciu iné nástroje. Pozrite sa s nami na to, ako sa týmto spoločnostiam dlhodobo darí z pohľadu finančných trhov a pokojne si pri čítaní otvorte fľašu svojho obľúbeného nápoja.
Výrobcovia kolových nápojov, Coca-Cola a Pepsi, vedú súboje o prvenstvo na trhu už dlhé desaťročia. Ich príbehy sa pritom začali písať už v predminulom storočí. Prvý recept na Coca-Colu bol totiž vytvorený v roku 1886, pokým vznik Pepsi-Coly sa datuje od roku 1893. V roku 1902 jej objaviteľ Caleb Bradham oficiálne založil Pepsi-Cola Company a podstate tým verejne vyhlásil vojnu Coca-Cole. Odvtedy sa doslova jedná o súboj gigantov na poli nealkoholických nápojov.
Zaujímavosťou je aj to, že tento súboj môžu ľudia sledovať doslova v priamom prenose prostredníctvom nápaditých reklamných spotov a upútavok. Veď, kto by dnes nepoznal už ikonického Santu s Coca- Colou v ruke alebo legendárne futbalové hviezdy z reklám Pepsi?
Vynašla Coca-Cola Santu alebo priniesol Santa Coca-Colu na vianočné stoly?
Coca-Cola je typická slávnou fľašou s notoricky známymi obrysmi, ktorá bola patentovaná už v roku 1915. Lídrom jej reklám, hlavne v predvianočnom období, je nepochybne zagulatený muž v červenom, ktorého si dnes už inak ako veselého, milého starého pána s veľkým bruchom, ani nevieme predstaviť. Vedeli ste však, že Santa kedysi vyzeral úplne inak a práve Coca-Cola má prsty v jeho dnešnej podobe? Spoločnosť síce legendu o Santa Clausovi nevytvorila, ale jej reklama zohrala veľkú úlohu pri formovaní jeho charakteru a obrazu, ktorý poznáme dnes. Pred rokom 1931 bolo totiž na svete mnoho zobrazení Santu, vrátane vysokého vychudnutého muža či škriatka, dokonca existoval aj strašidelný Claus. V tomto roku však Coca-Cola poverila ilustrátora Haddona Sundbloma, aby namaľoval Santu práve na vianočné reklamy pre obľúbený kolový nápoj. Spoločnosť postavu Santu vo svojich reklamách pritom využívala už od 20-tycg rokov 20. storočia, šlo však o prísne vyzerajúceho Clausa v duchu Thomasa Nasta, karikaturistu z občianskej vojny.
V roku 1931 začala Coca-Cola umiestňovať svoje reklamy do populárnych časopisov a Archie Lee, vtedajší výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Coca-Cola, chcel, aby kampaň ukázala naopak zdravého Santu, ktorý je realistický a symbolický. Tak sa začala vyše 30 ročná práca Haddona Suddloma na zobrazení samotného Santa Clausa a nie len muža oblečeného ako Santa. Samozrejme, hlavný dôvod spoločnosti pre tento krok bol zvýšiť predaj svojich výrobkov a vykázať tak vyššie zisky aj počas zimných mesiacov. V zimnom období totiž ľudia pred vychladenou Coca – Colou prirodzene uprednostňovali iné, väčšinou teplé nápoje. Stávka na Santa Clausa bezpochyby vyšla a Coca-Cola sa aj vďaka stále obľúbenejším reklamám stala neodmysliteľnou súčasťou sviatočného stola a akcie Coca-Coly ako aj hodnota firmy prudko stúpli nahor. Ľudia milovali obrázky Santu od Coca-Coly natoľko, že okrem toho, že si kupovali produkty spoločnosti, sledovali reklamu tak intenzívne, že ak na obrázkoch došlo k nejakej zmene, posielali listy priamo do Coca-Coly. Jeden rok sa Santa napríklad objavil bez snubného prsteňa a ľudia sa tak dopytovali, čo sa stalo s pani Clausovou.
V rokoch 1931 až 1964 reklama na Coca-Colu ukazovala Santu, ako roznáša hračky a hrá sa s nimi, zastavuje sa pri čítaní listu a vychutnáva si kolu, navštevuje deti, ktoré zostali hore, aby ho pozdravili a prepadával chladničky v domácnostiach. Pôvodné olejomaľby, ktoré Sundlom vytvoril, boli upravené pre reklamu Coca-Coly v časopisoch a na výkladoch obchodov, billboardoch, plagátoch, kalendároch a plyšových bábikách. Mnohé z týchto predmetov sú dnes obľúbenými zberateľskými predmetmi a majú vysokú hodnotu. Jeho konečná verzia Santu je z roku 1964, ale ešte niekoľko desaťročí potom obsahovala reklama Coca-Coly obrázky Santu založené práve na pôvodných dielach Sundbloma. Tieto obrazy sú jedny z najviac ocenených kúskov v zbierke umenia v oddelení archívov spoločnosti a boli vystavované po celom svete, na známych miestach vrátane Louvru v Paríži, Kráľovského múzea Ontario v Toronte, Múzea vedy a priemyslu v Chicagu, v Tokiu či v Štokholme. Mnohé z pôvodných obrazov si môžete pozrieť aj na výstave World od Caca-Cola v Atlante.
Pesi vsadila karty na svoju chuť, mladých a nechýba jej zdravá drzosť v podpichovaní konkurenta
Pepsi vo svojich začiatkoch začala predávať limonádu najmä v plechovkách, vytvorila úspešnú reklamnú znelku a už od polovice minulého storočia sa zameriava na mládež ako cieľovú skupinu.
V roku 1975 Pepsi spustila tzv. “Pepsi Challenge”, sériu slepých ochutnávok, s cieľom zistiť, ktorý z colových nápojov chutí lepšie. A podľa prieskumu bol medzi konzumentami jasný favorit, sladšia Pepsi. Pokiaľ ide o predajné čísla, v tom čase mala navrch stále Coca-Cola. Trhový podiel PepsiCo však začal rásť a Coca-Cola začala zápasiť s problémami. Preto v roku 1982 prišla na trh prvá “Diétna kola”, namiesto cukru začala práve Coca-Cola používať kukuričný sirup, ktorý bol lacnejší ako cukor. Jej ráznejšia odpoveď prišla až v apríli 1985, kedy predstavila “Novú kolu”, nápoj viac sladší a viac zladení s konkurenčnou Pepsi. Len tri mesiace na to oznámila Coca-Cola, že ponúkať bude aj colu podľa starého tradičného receptu, pod názvom Coca-Cola Classic.
Ani jednej zo spoločností Coca-Cola či PesiCo kolové vojny nikdy výraznejšie neublížili. Naopak, obe z nich vždy profitovali a ceny ich akcií aj vďaka ich neustálemu konkurenčnému boju rástli. Nemali teda žiaden dôvod, aby súťažiť prestali, a aj keď osemdesiate roky boli akýmsi vrcholom kolových vojen, zdravá rivalita spoločností Coca-Cola a PepsiCo trvá dodnes.
Dôkazom bol napríklad aj Super Bowl 2019, ktorý na oko ovládla Pepsi. Ide o jednu z najsledovanejších športových udalostí na svete s najdrahším reklamným časom.
Čerešničkou na torte bol fakt, že Super Bowl sa v tom roku konal v Atlante, v štáte, ktorý je sídlom spoločnosti Coca-Cola. PepsiCo pre udalosť zmenil celú Atlantu na modrú. Celé mesto zaplavili slogany typu: “Ahoj Atlanta, ďakujeme za pohostinnosť. Pepsi v Atlante, aké osviežujúce.”
Coca-Cola však na záplavu modrej reklamy po celom meste odpovedala s hrdosťou: “Ako spoločnosť so sídlom v Atlante už viac ako 130 rokov vítame každého vo veľkej hre, vrátane našich priateľov v Pepsi.” Na podujatí Super Bowl 2019 odvysielala Coca-Cola svoju reklamu “Cola is a cola” tesne pred štátnou hymnou a bolo v nej posolstvo, že je krásne, keď sa ľudia spájajú. Nadácia Coca-Cola tiež oznámila dar vo výške 1 milióna USD pre Národné centrum pre občianske a ľudské práva v Atlante, čo umožnilo múzeu poskytovať vstup mesiac zadarmo.
A ktorá zo spoločností bola úspešnejšia? Posúďte sami. Akcie spoločnosti PepsiCo po odvysielaní reklamy na Super Bowl 2019 vzrástli o 0,8%, Coca-Cola si polepšila až o 1,1%.
Aktivity spoločností Coca-Cola a PepsiCo sa rokmi čím ďalej, tým viac odlišujú. Ktorá z nich si zvolila lepšiu cestu?
PepsiCo ponúka pestrú škálu produktov, od energetických nápojov, snackov a lupienkov až po kávu, džúsy, cereálie, ovsené vločky a ďalšie. Jej portfólio zahŕňa niektoré z najväčších značiek, ktoré nájdete po celom svete. Ide napríklad o známe čipsy Lay ´s, Cheetos, Doritos, Mountain Dew, Pepsi Max, Gatorade, ovsené vločky Quaker, Rockstar a mnoho ďalších. V roku 1994 sa Pepsi spojila s reťazcom sietí kaviarní Sturbucks a vytvorili spoločný podnik na vytváranie a distribúciu produktov Starbucks vo fľašiach. Coca-Cola sa na druhej strane zameriava predovšetkým na nápoje. Najznámejšie okrem Coca-Coly sú Fanta, Sprite a Schweppes. V ponuke džúsov a mliečnych nápojov má spoločnosť značky ako Innocent, Fairlife a Simply. Do jej portfólia patria aj vody ako Powerade, hlavný konkurent Gatorade, ktorý produkuje Pepsi, SmartWater a VitaminWater. Coca-Cola stavila aj na alko nápoje a spolupracuje s Jack Daniel´s, s ktorým produkuje mix nápoje. A v roku 2019 získala Coca-Cola britský reťazec kaviarní Costa za 4,9 mld dolárov.
Dosiahli akcie Coca-Coly a PepsiCo tento rok už svoj vrchol?
Hlavný rozdiel medzi Coca-colou a Pepsi, ako sme už spomínali vyššie, je v tom, že Coca-Cola sa zameriava výlučne na nápoje, Pepsi naopak svoje obchodné portfólio roky diverzifikuje aj do iných oblastí, akými sú rozličné snacky.
Čistý príjem akcií Coca-Coly vzrástol v 2. kvartáli 2024 o 3% na 12,4 mld USD. Očakávania výsledkov pre celý tento rok sú taktiež viac než priaznivé. Spoločnosť Coca-Cola by totiž za celý rok mala priniesť organický rast tržieb o 9-10%. Spoločnosť očakáva, že z prevádzkových činností vygeneruje hotovosť vo výške 9,2 mld USD. Očakáva sa, že jej čistý zisk vzrastie o 5-6%. Akcie Coca- Coly dosiahli svoje maximá začiatkom septembra tohto roka, keď sa priblížili k hranici 72 USD za akciu. Ku koncu roka 2024 sa pohybujú na úrovni približne o 9 USD nižšie ako boli ich tohtoročné maximá, v dennom rozsahu 61,79 USD – 63,04 USD a trhová kapitalizácia spoločnosti je tak momentálne na úrovni 271 mld USD.
Pepsi-Cola Company vykázala za 2. kvartál roka 2024 čistý rast tržieb na úrovni 0,8% a dosiahla 22,5 mld USD. V pozitívnom trende očakáva aj ukončenie celého roka 2024 – celkové peňažné výnosy akcionárom vo výške približne 8,2 mld USD, z toho dividendy vo výške 7,2 mld USD a spätné odkúpenie akcií vo výške 1 mld USD za rok 2024. “Coca-cola aj PepsiCo majú dve najvýkonnejšie akcie všetkých čias a ich duopol v oblasti nápojov im pomohol byť úspešnými”, vyjadril sa Jeremy Bowman zo spoločnosti PepsiCo.
Tohtoročné maximá akcií PepsiCo boli na úrovni takmer 185 USD a bolo to v apríli tohto roka. Aktuálne je denný rozsah akcií Pepsi na úrovni 157,35 USD – 160,42 USD a trhová kapitalizácia spoločnosti je na úrovni 219 mld USD.
Ocitne sa na vašom vianočnom stole Pepsi alebo Coca-Cola? Toto rozhodnutie je na vás, ale ak potrebujete pomoc pri investovaní, radi sa s vami podelíme o naše viac ako 33 ročné skúsenosti.
Prajeme vám pokojné prežitie vianočných sviatkov a veľa finančných aj osobných úspechov v roku 2025!