Bublina na elektrických vozidlách
Rastie na akciách výrobcov elektrických vozidiel bublina? Posúďte sami…
Keď začneme hovoriť o výrobcoch elektrických vozidiel, každého napadne ako prvá značka Tesla. Táto americká automobilka má za sebou neskutočný rok. Tesla začala v januári 2020 s trhovou kapitalizáciou prevyšujúcou 75 miliárd USD. Už pár rokov valuácií Tesly nerozumiem a hodnota v januári 2020 sa mi zdala veľmi podozrivá. Tesla totiž dodáva svoje autá masívnejšie len posledných pár kvartálov, dodávky nových vozidiel sa častokrát naťahujú a nezávislé zdroje hovoria o veľmi slabej spoľahlivosti. Aj napriek tomu jej trhová kapitalizácia v roku 2020 vzrástla na neuveriteľných 658 miliárd USD a spoločnosť vstúpila do indexu S&P 500. Akcie Tesly sa obchodovali za viac ako 21-násobok odhadovaných tržieb v roku 2020 (EV/Sales) a takmer 312-násobok odhadovaných ziskov v roku 2020 (PE ratio).
Táto situácia sa netýka len Tesly. Čínske automobilky zažili podobný scenár.
Čínsky výrobca NIO, ktorého akcie sa obchodujú aj na NYSE, má za sebou fenomenálny nárast svojej hodnoty. Akcie tejto spoločnosti vzrástli viac ako 11-násobne. Rok 2020 akcie spoločnosti otvorili s cenou 4 USD a tento týždeň zatvárali pod úrovňou 47 USD. NIO má aktuálne trhovú kapitalizáciu viac ako 73 miliárd USD a obchoduje sa za 29-násobok svojich odhadovaných tržieb v tomto roku. O tom, že firma je hlboko stratová s negatívnym cash flowom a tento rok plánuje dodať na trh len viac ako 40 000 vozidiel, asi ani netreba hovoriť.
Veľmi podobne je na tom aj ďalší čínsky konkurent – spoločnosť Xpeng. Na burzu vstúpili len v auguste a aktuálne majú trhovú kapitalizáciu viac ako 34 miliárd USD. Akcie tejto spoločnosti sa obchodujú za 41-násobok odhadovaných tržieb na tento rok. Xpeng je rovnako stratový ako NIO a tento rok plánuje dodať len cca 20 000 vozidiel.
Takýchto príkladov môžeme nájsť ešte niekoľko.
Odklon od áut so spaľovacím motorom v celosvetovom meradle je fakt a podiel elektrických vozidiel sa bude zvyšovať každým rokom. Dekarbonizácia ekonomík je nespochybniteľná. Mnohí (hlavne reteailoví) investori však zabúdajú, že elektrické vozidlá nie sú a nebudú LEN doménou Tesly a čínskych stratových start-upov. Zmenu paradigmy v automobilovej doprave zachytili aj klasické automobilky, ktoré investujú do vývoja nových technológií značné sumy a je nereálne, že v nasledujúcich rokoch budú spoločnosti ako Toyota alebo Volkswagen, ktoré na trh dodávajú milióny vozidiel ročne, hrať druhé husle, resp. z trhu úplne odídu. Len pre zaujímavosť – Toyota sa obchoduje za 1,6-násobok svojich odhadovaných tržieb na tento rok a Volkswagen dokonca na úrovni 0,33-násobku. A dokonca tvoria dlhodobo aj miliardové zisky pre svojich akcionárov.
Mgr. Michal Ďurica, CFA
Portfólio manažér, IAD Investments