# investujte na fin trhoch  22. 4. 2025

PRADA rozširuje svoje impérium

Talianska módna skupina PRADA oznámila akvizíciu značky Versace od amerického holdingu Capri Holdings za približne 1,375 miliardy dolárov. Ikonická značka s medúzou v logu sa tak zaradí do portfólia skupiny po boku Miu Miu či Church’s. Transakcia prichádza v čase, keď sa globálny luxusný trh nachádza pod rastúcim tlakom a signalizuje ambíciu PRADA vytvoriť taliansky módny konglomerát schopný konkurovať hráčom ako LVMH či Hermès.

Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:

PRADA týmto krokom nasleduje francúzsky model budovania módnych impérií, v ktorých viacero značiek ťaží zo spoločnej infraštruktúry a zdieľaného know-how. Na strane Capri Holdings ide naopak o ústup z ambiciózneho projektu vytvoriť americkú obdobu LVMH, pričom po slabších výsledkoch značiek Michael Kors a Jimmy Choo sa skupina rozhodla sústrediť kapitál práve na značku Michael Kors. Podľa dostupných správ dokonca zvažujú aj predaj značky Jimmy Choo. Transakcii predchádzala neúspešná fúzia Capri s konkurenčnou skupinou Tapestry, ktorú v roku 2018 zablokovala americká Federálna obchodná komisia (FTC).

Zmena vlastníka zároveň uzatvára jednu etapu – Donatella Versace po viac než tridsiatich rokoch končí ako kreatívna riaditeľka. Ostáva však ambasádorkou značky a dizajn preberá Dario Vitale, dizajnér s predošlým pôsobením v Miu Miu. Vedenie zároveň deklarovalo zachovanie kreatívnej identity značky v rámci širšej skupiny.

Dôvody akvizície sú však hlbšie. Samotná PRADA Group zaznamenala za rok 2024 tržby na úrovni 5,4 miliardy eur, čo predstavovalo medziročný rast o 17%. Výrazne prekvapila najmä značka Miu Miu, ktorá si v čase všeobecného ochladenia luxusného dopytu pripísala takmer 93%-ný nárast predaja. Práve pridanie značky Versace má tento moment využiť a urýchliť budovanie portfólia. Cieľ je jasný – vytvoriť impérium porovnateľné s francúzskymi gigantmi.

Luxusný segment však aktuálne zápasí so spomalením dopytu. Obchodné clá, geopolitika a slabnúca spotreba najmä v Číne ovplyvňujú predaje naprieč značkami. Z pohľadu základnej ekonómie ide o dôsledok vysokej cenovej elasticity – luxusné tovary sú obzvlášť citlivé na zmeny cien, dôvery spotrebiteľov či ekonomickej neistoty. Ak dôjde k narušeniu očakávaní, napríklad cez clá alebo geopolitické napätie, dopyt sa rýchlo zlomí. Investori túto krehkosť vnímajú veľmi citlivo. Výsledky LVMH za prvý kvartál 2025 tento trend potvrdili, keď tržby klesli o 3%, pričom trh očakával rast o 2%. Reakcia bola okamžitá – akcie klesli a trhová kapitalizácia spoločnosti sa dočasne prepadla pod Hermès, ktorý sa tak krátko stal najhodnotnejšou firmou v indexe CAC 40. Symbolický moment vystihol sentiment trhu, kedy investori preferujú stabilitu a silné marže pred šírkou portfólia.

Luxusné značky zároveň reagujú na novú realitu – Hermès od 1. mája 2025 zvyšuje ceny v USA o 10%, aby vykompenzoval vplyv nových ciel. LVMH zvažuje podobný krok, ako aj presun časti výroby na americký trh. Ide o pokusy zachovať si marže aj v prostredí rastúcich nákladov a neistého dopytu. Celý sektor vystihuje aj vývoj S&P Global Luxury Index, ktorý je od začiatku roka v strate približne 9%. Vývoj tiež potvrdzuje, že doterajší boom luxusného segmentu z rokov 2020–2022 sa vyčerpal. Po období silného rastu dopytu – najmä po pandémii – nastupuje fáza selekcie, v ktorej rozhoduje ziskovosť, udržateľnosť a schopnosť osloviť novú generáciu zákazníkov.

Pre skupinu PRADA tak ide o strategický krok, ktorý presahuje samotné čísla. Versace má podľa očakávaní priniesť výrazný podiel na budúcich tržbách a zároveň posilniť pozíciu skupiny vo svete módy. Aj v čase oslabeného sentimentu tak firma stavia na príbeh, ikonu a potenciál synergií a signalizuje, že chce byť viac než len prémiovou značkou – chce sa stať impériom.

Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.

Spät na všetky články

#investujte

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.

Nastavenie cookies
IAD logo

Táto webová stránka používa súbory cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepšiu skúsenosť s používaním našej stránky. Informácie ukladáme do súborov cookies uložených vo vašom prehliadači a vďaka nim vieme, čo vás najviac zaujíma a vďaka tomu môžeme tvoriť taký obsah, o ktorý môžete mať záujem.

Nevyhnutné cookies

tieto cookies slúžia na zabezpečenie prevádzky tejto webovej stránky
Zistiť viac

Štatistické cookies

tieto cookies slúžia na anonymné získavanie informácií o návštevnosti tejto webovej stránky
Zistiť viac

Marketingové cookies

tieto cookies slúžia na získavania informácií o navštevovaní jednotlivých webových stránok s cieľom zobraziť reklamu/zaslať informáciu cez webový prehliadač, ktorá je relevatná a zaujímavá a tým pádom aj hodnotnejšia pre konkrétneho užívateľa
Zistiť viac