Blíži sa koniec lacných leteniek?

Ryanair, najväčšiu európsku nízko-nákladovú leteckú spoločnosť, čaká zásadná zmena v cenotvorbe. Zvyšujúce sa náklady na uhlíkovú neutralitu a udržateľnosť nútia firmu zdražovať letenky, čo predstavuje výzvu pre tradičný nízko-nákladový model, na ktorom postavila svoj úspech. Vývoj regulácie v rámci EÚ spolu s geopolitickými a ekonomickými faktormi, pritom zásadne ovplyvňuje hospodárenie celého leteckého sektora.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Od roku 2024 EÚ znížila objem bezplatných emisných povoleniek v systéme EU ETS (Emission Trading System) o 50 %, pričom od roku 2026 budú musieť aerolínie hradiť 100 % svojich emisií. Pre Ryanair to znamená medziročné zvýšenie environmentálnych nákladov o 150 miliónov eur, pričom celková „zelená faktúra“ po prvýkrát prekročí hranicu jednej miliardy eur. Okrem toho pribudli aj povinné podiely udržateľného leteckého paliva (SAF), ktoré je výrazne drahšie ako klasické palivo. CEO Ryanairu Michael O’Leary pritom upozornil, že tieto dodatočné náklady „nevyhnutne pôjdu do cien leteniek“. V kombinácii s ďalšími tlakmi na náklady ide o jeden z najväčších zásahov do nízko-nákladového modelu v histórii.
Tieto závažné zmeny prichádzajú v čase, keď Ryanair prepravuje rekordný počet pasažierov – za uplynulý rok stúpol počet cestujúcich o 9 %, čo predstavuje celkovo 200 miliónov. Avšak priemerné ceny leteniek paradoxne klesli o 7 %, čo spôsobilo pokles čistého zisku o 16 % na 1,61 miliardy eur. O’Leary vysvetlil, že súčasný pokles cien bol spôsobený vlastnou cenovou politikou, keďže boj proti online predajcom leteniek viedol k bojkotu, z ktorého ťažili najmä konkurenti ako Jet2 či TUI. Ryanair musel v reakcii agresívne znižovať ceny, čo zvýšilo dopyt po ich letenkách. Cez leto 2025 očakáva vedenie nárast cien v stredných až vyšších desiatkach percent oproti minulému roku, no návrat na pôvodnú cenovú úroveň nebude úplný. Ryanair má naďalej výhodu v efektívnosti – prevádzkuje homogénnu flotilu lietadiel Boeing 737 a plánuje pokračovať v spolupráci s americkým výrobcom, ktorý by mal dodať ďalších 29 strojov. Spoločnosť zároveň ťaží z nízkych jednotkových nákladov a vysokej obsadenosti, vďaka čomu má väčší manévrovací priestor v čase rastúcich environmentálnych nákladov.
Jeho konkurenti čelia odlišným výzvam. Wizz Air sa snaží expandovať do nových geografických trhov, no robí tak za cenu výrazne vyšších kapitálových výdavkov a vyššej zadlženosti. EasyJet sa medzitým nachádza v stagnácii – dlhodobo sa nachádza v strate. Po nedávnom oznámení Ryanairu o zdražení leteniek a prekročení miliardy eur v environmentálnych nákladoch sledujeme aj reakciu investorov – za posledných 5 dní akcie Ryanairu posilnili o viac ako 9 %, čo naznačuje dôveru trhu v schopnosť firmy preniesť náklady na zákazníka. Od začiatku roka si akcie Ryanair pripísali viac ako 25 %, Wizz Air posilnil okolo 11 % zatiaľ čo EasyJet je v miernej strate. V prostredí zvyšujúcich sa nákladov a geopolitickej neistoty bude trh pravdepodobne odmeňovať hráčov s efektívnou správou nákladov, zdravou bilanciou a dlhodobo udržateľnou maržou.
V tomto kontexte O’Leary opakovane tvrdí, že konsolidácia v európskom letectve je nevyhnutná. Podľa neho „EasyJet a Wizz Air nebudú nezávislé o štyri až päť rokov“. Z dlhodobého hľadiska podľa neho na trhu zostanú štyria hlavní hráči: Ryanair, Lufthansa Group, IAG (vlastník British Airways, Iberia) a Air France-KLM. Ryanair síce neplánuje akvizície, no očakáva, že prevezme sloty a trasy tých, ktorí neustoja tlak nákladov.
S rastúcim tlakom zo strany regulácie, environmentálnych nákladov ale aj konkurencie bude Ryanair musieť hľadať rovnováhu medzi cenovou dostupnosťou a ziskovosťou. Hoci jeho pozícia ostáva najsilnejšia v tomto segmente, ukazuje sa, že éra extrémne lacného lietania sa v Európe možno končí – a budúcnosť nízko-nákladových modelov bude formovaná nielen trhom, ale aj rozhodnutiami v Bruseli. Pre cestujúcich to možno znamená koniec éry extrémne lacných leteniek – zdraženie je pravdepodobné, no jeho rozsah zatiaľ zostáva otázny. Pre investorov je to naopak príležitosť sledovať, kto si so zmenou modelu poradí najlepšie.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.