# investujte na fin trhoch  26. 5. 2025

Blíži sa koniec lacných leteniek?

Ryanair, najväčšiu európsku nízko-nákladovú leteckú spoločnosť, čaká zásadná zmena v cenotvorbe. Zvyšujúce sa náklady na uhlíkovú neutralitu a udržateľnosť nútia firmu zdražovať letenky, čo predstavuje výzvu pre tradičný nízko-nákladový model, na ktorom postavila svoj úspech. Vývoj regulácie v rámci EÚ spolu s geopolitickými a ekonomickými faktormi, pritom zásadne ovplyvňuje hospodárenie celého leteckého sektora.

Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:

Od roku 2024 EÚ znížila objem bezplatných emisných povoleniek v systéme EU ETS (Emission Trading System) o 50 %, pričom od roku 2026 budú musieť aerolínie hradiť 100 % svojich emisií. Pre Ryanair to znamená medziročné zvýšenie environmentálnych nákladov o 150 miliónov eur, pričom celková „zelená faktúra“ po prvýkrát prekročí hranicu jednej miliardy eur. Okrem toho pribudli aj povinné podiely udržateľného leteckého paliva (SAF), ktoré je výrazne drahšie ako klasické palivo. CEO Ryanairu Michael O’Leary pritom upozornil, že tieto dodatočné náklady „nevyhnutne pôjdu do cien leteniek“. V kombinácii s ďalšími tlakmi na náklady ide o jeden z najväčších zásahov do nízko-nákladového modelu v histórii.

Tieto závažné zmeny prichádzajú v čase, keď Ryanair prepravuje rekordný počet pasažierov – za uplynulý rok stúpol počet cestujúcich o 9 %, čo predstavuje celkovo 200 miliónov. Avšak priemerné ceny leteniek paradoxne klesli o 7 %, čo spôsobilo pokles čistého zisku o 16 % na 1,61 miliardy eur. O’Leary vysvetlil, že súčasný pokles cien bol spôsobený vlastnou cenovou politikou, keďže boj proti online predajcom leteniek viedol k bojkotu, z ktorého ťažili najmä konkurenti ako Jet2 či TUI. Ryanair musel v reakcii agresívne znižovať ceny, čo zvýšilo dopyt po ich letenkách. Cez leto 2025 očakáva vedenie nárast cien v stredných až vyšších desiatkach percent oproti minulému roku, no návrat na pôvodnú cenovú úroveň nebude úplný. Ryanair má naďalej výhodu v efektívnosti – prevádzkuje homogénnu flotilu lietadiel Boeing 737 a plánuje pokračovať v spolupráci s americkým výrobcom, ktorý by mal dodať ďalších 29 strojov. Spoločnosť zároveň ťaží z nízkych jednotkových nákladov a vysokej obsadenosti, vďaka čomu má väčší manévrovací priestor v čase rastúcich environmentálnych nákladov.

Jeho konkurenti čelia odlišným výzvam. Wizz Air sa snaží expandovať do nových geografických trhov, no robí tak za cenu výrazne vyšších kapitálových výdavkov a vyššej zadlženosti. EasyJet sa medzitým nachádza v stagnácii – dlhodobo sa nachádza v strate. Po nedávnom oznámení Ryanairu o zdražení leteniek a prekročení miliardy eur v environmentálnych nákladoch sledujeme aj reakciu investorov – za posledných 5 dní akcie Ryanairu posilnili o viac ako 9 %, čo naznačuje dôveru trhu v schopnosť firmy preniesť náklady na zákazníka. Od začiatku roka si akcie Ryanair pripísali viac ako 25 %,  Wizz Air posilnil okolo 11 % zatiaľ čo EasyJet je v miernej strate. V prostredí zvyšujúcich sa nákladov a geopolitickej neistoty bude trh pravdepodobne odmeňovať hráčov s efektívnou správou nákladov, zdravou bilanciou a dlhodobo udržateľnou maržou.

V tomto kontexte O’Leary opakovane tvrdí, že konsolidácia v európskom letectve je nevyhnutná. Podľa neho „EasyJet a Wizz Air nebudú nezávislé o štyri až päť rokov“. Z dlhodobého hľadiska podľa neho na trhu zostanú štyria hlavní hráči: Ryanair, Lufthansa Group, IAG (vlastník British Airways, Iberia) a Air France-KLM. Ryanair síce neplánuje akvizície, no očakáva, že prevezme sloty a trasy tých, ktorí neustoja tlak nákladov.

S rastúcim tlakom zo strany regulácie, environmentálnych nákladov ale aj konkurencie bude Ryanair musieť hľadať rovnováhu medzi cenovou dostupnosťou a ziskovosťou. Hoci jeho pozícia ostáva najsilnejšia v tomto segmente, ukazuje sa, že éra extrémne lacného lietania sa v Európe možno končí – a budúcnosť nízko-nákladových modelov bude formovaná nielen trhom, ale aj rozhodnutiami v Bruseli. Pre cestujúcich to možno znamená koniec éry extrémne lacných leteniek – zdraženie je pravdepodobné, no jeho rozsah zatiaľ zostáva otázny. Pre investorov je to naopak príležitosť sledovať, kto si so zmenou modelu poradí najlepšie.

Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.

Spät na všetky články

#investujte

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.

Nastavenie cookies
IAD logo

Táto webová stránka používa súbory cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepšiu skúsenosť s používaním našej stránky. Informácie ukladáme do súborov cookies uložených vo vašom prehliadači a vďaka nim vieme, čo vás najviac zaujíma a vďaka tomu môžeme tvoriť taký obsah, o ktorý môžete mať záujem.

Nevyhnutné cookies

tieto cookies slúžia na zabezpečenie prevádzky tejto webovej stránky
Zistiť viac

Štatistické cookies

tieto cookies slúžia na anonymné získavanie informácií o návštevnosti tejto webovej stránky
Zistiť viac

Marketingové cookies

tieto cookies slúžia na získavania informácií o navštevovaní jednotlivých webových stránok s cieľom zobraziť reklamu/zaslať informáciu cez webový prehliadač, ktorá je relevatná a zaujímavá a tým pádom aj hodnotnejšia pre konkrétneho užívateľa
Zistiť viac