Obavy pred pádom európskeho automobilového sektora
Zhoršené prognózy spoločností Volkswagen, Stellantis, Mercedes-Benz a ďalších výrobcov automobilov vyvolávajú obavy, že európsky automobilový priemysel padá do hlbšieho a dlhšieho útlmu. Na začiatku tohto roka európsky automobilový priemysel očakával návrat k normálu vďaka tomu, že sa podarilo vyriešiť problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré vznikli v dôsledku pandémie covid-19. Predpovedal sa viac ako dvojpercentný nárast výroby, ale podniky namiesto toho teraz čelia problémom na niekoľkých frontoch, vrátane ostrej konkurencie z Číny, slabého európskeho spotrebiteľského dopytu a pomalého presunu európskych motoristov k elektromobilom.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Automobilky sa teraz podľa analytikov musia stretávať okrem iného s vyššími investíciami do high-tech technológií, nižšími maržami pri elektromobiloch a väčšou konkurenciou zo strany čínskych rivalov, ktorí teraz expandujú na zahraničné trhy. Hlavným zdrojom problémov je Čína. Tá je najväčším trhom s automobilmi na svete, na tamojší dopyt má však negatívny vplyv kríza v domácom realitnom sektore. Hoci Peking predstavil rad opatrení na podporu ekonomiky, firmy ako Volkswagen a Mercedes-Benz sa zrejme budú v Číne stretávať s problémami, pretože čínski spotrebitelia uprednostňujú domáce značky ponúkajúce lepšie technológie a nižšie ceny. Podiel zahraničných značiek na čínskom automobilovom trhu v prvých troch štvrťrokoch tohto roku podľa údajov poradenskej spoločnosti Automobility klesol na rekordné minimum 37%, zatiaľ čo v roku 2020 predstavoval 64%. Obzvlášť výrazný pokles na čínskom trhu utrpeli nemecké automobilky. Ich trhový podiel v Číne v súčasnosti predstavuje menej ako 15%, zatiaľ čo pred štyrmi rokmi dosahoval takmer 25%. Nemecké automobilky Mercedes-Benz a Porsche v posledných týždňoch zhoršili výhľad, pretože na predaj luxusných áut v Číne majú negatívny vplyv slabé výdavky čínskych spotrebiteľov.
V Európe, kde rast predaja brzdia vysoké úrokové sadzby, sa automobilky stretávajú aj so slabnúcim predajom elektromobilov a taktiež s bankrotmi dodávateľov, čo vedie k nedostatku súčiastok. Slabnúci dopyt po elektromobiloch teraz tlačí dole celkové predaje automobilov v Európe. Volkswagenu sa predaj na európskom trhu v období od júna do augusta znížil o 3%, zatiaľ čo Stellantisu predaj klesol takmer o 10%. Je nepravdepodobné, že by sa vyhliadky zlepšili v budúcom roku, keď nadobudnú platnosť nové emisné normy Európskej únie, ktoré budú európske automobilky napriek slabému dopytu nútiť predávať skôr elektromobily než benzínové autá. Niektoré automobilky majú pred sebou možno rozhodujúci rok, ktorý bude rozhodovať o ich budúcnosti.
Róbert Bučič
Portfólio manažér, IAD Investments