# investujte na fin trhoch  7. 10. 2024

Obavy pred pádom európskeho automobilového sektora

Automatizovaná linka v automobilke.

Zhoršené prognózy spoločností Volkswagen, Stellantis, Mercedes-Benz a ďalších výrobcov automobilov vyvolávajú obavy, že európsky automobilový priemysel padá do hlbšieho a dlhšieho útlmu. Na začiatku tohto roka európsky automobilový priemysel očakával návrat k normálu vďaka tomu, že sa podarilo vyriešiť problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré vznikli v dôsledku pandémie covid-19. Predpovedal sa viac ako dvojpercentný nárast výroby, ale podniky namiesto toho teraz čelia problémom na niekoľkých frontoch, vrátane ostrej konkurencie z Číny, slabého európskeho spotrebiteľského dopytu a pomalého presunu európskych motoristov k elektromobilom.

Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:

Automobilky sa teraz podľa analytikov musia stretávať okrem iného s vyššími investíciami do high-tech technológií, nižšími maržami pri elektromobiloch a väčšou konkurenciou zo strany čínskych rivalov, ktorí teraz expandujú na zahraničné trhy. Hlavným zdrojom problémov je Čína. Tá je najväčším trhom s automobilmi na svete, na tamojší dopyt má však negatívny vplyv kríza v domácom realitnom sektore. Hoci Peking predstavil rad opatrení na podporu ekonomiky, firmy ako Volkswagen a Mercedes-Benz sa zrejme budú v Číne stretávať s problémami, pretože čínski spotrebitelia uprednostňujú domáce značky ponúkajúce lepšie technológie a nižšie ceny. Podiel zahraničných značiek na čínskom automobilovom trhu v prvých troch štvrťrokoch tohto roku podľa údajov poradenskej spoločnosti Automobility klesol na rekordné minimum 37%, zatiaľ čo v roku 2020 predstavoval 64%. Obzvlášť výrazný pokles na čínskom trhu utrpeli nemecké automobilky. Ich trhový podiel v Číne v súčasnosti predstavuje menej ako 15%, zatiaľ čo pred štyrmi rokmi dosahoval takmer 25%. Nemecké automobilky Mercedes-Benz a Porsche v posledných týždňoch zhoršili výhľad, pretože na predaj luxusných áut v Číne majú negatívny vplyv slabé výdavky čínskych spotrebiteľov.

V Európe, kde rast predaja brzdia vysoké úrokové sadzby, sa automobilky stretávajú aj so slabnúcim predajom elektromobilov a taktiež s bankrotmi dodávateľov, čo vedie k nedostatku súčiastok. Slabnúci dopyt po elektromobiloch teraz tlačí dole celkové predaje automobilov v Európe. Volkswagenu sa predaj na európskom trhu v období od júna do augusta znížil o 3%, zatiaľ čo Stellantisu predaj klesol takmer o 10%. Je nepravdepodobné, že by sa vyhliadky zlepšili v budúcom roku, keď nadobudnú platnosť nové emisné normy Európskej únie, ktoré budú európske automobilky napriek slabému dopytu nútiť predávať skôr elektromobily než benzínové autá. Niektoré automobilky majú pred sebou možno rozhodujúci rok, ktorý bude rozhodovať o ich budúcnosti.

Róbert Bučič

Róbert Bučič
Portfólio manažér, IAD Investments

Všetky články autora
Spät na všetky články

#investujte

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.