Prežije len elita: LVMH ukázalo, že kvalita je nová sila luxusu
Francúzsky konglomerát Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) zaznamenal v treťom štvrťroku 2025 prvý rast tržieb po dvoch po sebe idúcich poklesoch. Tržby sa zvýšili o 1 % medziročne na 18,3 miliardy eur, čím spoločnosť prekonala očakávania analytikov a signalizovala možné oživenie celého segmentu. Akcie vzrástli o 12 %, pričom celý index Stoxx Europe Luxury 10 posilnil o viac ako 6 %. Výrazné zisky zaznamenali aj mená ako Moncler, Burberry a Kering. K pozitívnemu výsledku prispelo oživenie dopytu v Ázii, najmä v Číne, ako aj stabilný predaj v Európe a Spojených štátoch. Silný výkon predviedol maloobchodný segment vďaka sieti Sephora, ktorej predaje rástli o 7 %, a mierne zlepšenie nastalo aj vo segmente vína a liehovín, kde sa zmiernili obavy z čínskych ciel a amerických dovozných poplatkov. Vedenie koncernu zdôraznilo „odolnosť a inovačný impulz“ a potvrdilo, že jeho stratégia zostáva postavená na kvalite, prestíži a exkluzivite značiek.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Analytici označili výsledky za signál zmeny trendu po dvoch rokoch útlmu. Investičná banka Citi ponechala odporúčanie kúpiť s cieľovou cenou 630 eur a hovorí o „záblesku nádeje“ pre celý sektor. Spoločnosť Bernstein Research zvýšila cieľovú cenu na 700 eur, pričom podľa Bloombergu išlo o najväčší denný nárast akcií tejto skupiny od roku 2001. Celková trhová hodnota európskych luxusných spoločností sa po správe zvýšila o približne 80 miliárd dolárov. Najväčší konkurent, Kering, ktorý združuje značky Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta či Alexander McQueen, zatiaľ zaostáva. Predaje značky Gucci v prvej polovici roka klesli o pätinu a nové kreatívne smerovanie pod vedením Sabata De Sarna zatiaľ neprinieslo želané výsledky. Aj keď akcie krátkodobo rástli, neskôr opäť oslabili. Analytici banky UBS označujú firmu za príklad rastúcej polarizácie v luxuse – medzi lídrami, ktorí profitujú z lojality najbohatších klientov, a značkami, ktoré sa snažia získať späť svoju trhovú pozíciu.
Naopak, Prada Group, vlastník značiek Prada a Miu Miu, potvrdzuje odolnosť voči spomaleniu trhu. V prvom polroku 2025 zvýšila tržby o 9 % na 2,74 miliardy eur, pričom Miu Miu posilnila takmer o 40 %, hlavná línia Prada avšak mierne klesla. Prevádzková marža sa udržala na úrovni 22%, čo svedčí o efektívnom riadení a disciplinovanej cenovej politike. Akcie Prada po zverejnení výsledkov LVMH stúpli o viac než 6 %. Iný prístup zvolilo Ferrari, ktoré sa namiesto dynamickej expanzie rozhodlo pre opatrnú transformáciu. Na októbrovom Dni pre investorov predstavilo prvý plne elektrický model Elettrica, ktorého výroba sa začne v roku 2026. Cieľový podiel elektrických vozidiel do roku 2030 však automobilka znížila na 20 %, pričom ďalších 40 % má tvoriť hybridná produkcia. Ide o odklon od pôvodného plánu, ktorý počítal s rovnováhou medzi elektromobilmi a hybridmi. Trh reagoval poklesom akcií o 15 %, čo bol najväčší denný prepad od vstupu firmy na burzu. Maranello tak stavia skôr na trpezlivosť, technologickú istotu a zachovanie výnimočnosti značky.
V širšom kontexte však trh ako celok čelí spomaleniu. Podľa analýzy Bain & Company a Altagamma, dvoch popredných poradenských inštitútov pre luxusný priemysel, čelí globálny trh najväčším otrasom za posledných 15 rokov. Po silnom raste v rokoch 2021 – 2023 sa objavil prvý pokles – o 1 % v roku 2024 – a tento rok sa očakáva ďalšie oslabenie o 2 až 5 %. Príčinou sú geopolitické napätie, výkyvy mien a nižšia spotrebiteľská dôvera v Číne a Spojených štátoch. Napriek tomu odborníci z Bainu upozorňujú na dlhodobú odolnosť odvetvia, ktorú podporuje rast globálneho bohatstva a silné emocionálne faktory, ako túžba po odmenení či osobnom statuse.
Z pohľadu investora zostáva luxusný segment napriek krátkodobým výkyvom perspektívnym, no čoraz selektívnejším prostredím. Spoločnosti s globálnou diverzifikáciou, silnou značkou a inovačnou stratégiou si udržujú stabilitu aj v období spomaľovania. Príklad francúzskeho giganta ukazuje, že dopyt po kvalite a exkluzivite má stále silné jadro – no pre menších hráčov bude prežitie závisieť od schopnosti prispôsobiť sa novým trendom a udržať si kultúrnu relevanciu.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.


