GoPro: Ako miláčik adrenalínovej generácie upadá do zabudnutia

Začiatok 21. storočia so sebou priniesol skoro neobmedzené možnosti cestovania s lacnými letenkami a zároveň bol začiatkom reálnej digitálnej revolúcie. Na svetlo sveta prichádzajú technológie ako USB disky, Youtube, digitálne kamery a v roku 2001 prvý Apple iPod. Medzi obľúbené „hračky“ milovníkov adrenalínu prichádza GoPro.
Ako to celé začalo?
Za zrodom GoPro stojí Nick Woodman, surfista a nadšenec extrémnych športov, ktorý v roku 2002 počas cesty v Austrálii dostal nápad: „Chcem si natočiť, ako surfujem. Ale nie z pláže, z dosky!“ Tak vznikla prvá verzia kamery pripevnenej na zápästie, ktorú si mohol dovoliť každý – prvý model stál okolo 20 dolárov a používal film. Áno, klasický 35 mm film. S príchodom veku digitálnych technológií sa z GoPro stala legenda.
GoPro = akčná kamera
Medzi rokmi 2010 až 2015 sa GoPro stalo kultom. Kamery Hero HD sa predávali ako teplé rožky. Ľudia z celého sveta začali zdieľať svoje neuveriteľné zážitky – z hôr, morí, vzduchu aj z mestských uličiek. GoPro nebolo len kamera. Bola to životná filozofia: „Go capture it. Go live it. GoPro.“
S nárastom obľuby týchto kamier firma prichádza na burzu. Bolo to konkrétne v roku 2014 a jej akcie sa stali doslova hitom. Z počiatočných 24 dolárov zakrátko vystrelili až nad 90. Z Woodmana sa stal najlepšie platený CEO v USA a zdalo sa, že sa nič nemôže pokaziť.
Prvé problémy
Prvý tvrdý stret s realitou prišiel v roku 2016. GoPro sa pokúsilo rozšíriť svoje portfólio a vstúpilo na trh s dronmi. Dron Karma však mal zásadný problém – padal z oblohy… a to doslova. Firma ho chtiac-nechtiac musela stiahnuť z predaja, čo znamenalo obrovskú finančnú aj reputačnú stratu.
V tvrdej konkurencii sa ukázalo, že GoPro má jeden veľký problém: predávali len kamery. Medzitým napr. spoločnosť DJI výrazne diverzifikovala portfólio produktov a nielenže robila drony lepšie ako GoPro, ale zároveň ponúkala aj stabilizátory, streamovacie riešenia a softvér. Spoločnosti GoPro proste začal utekať vlak.
„From GoPro HERO to ZERO“
Pokles, ktorý neprestáva
Od vrcholu v roku 2014, keď boli akcie GoPro nad 90 dolármi, sa hodnota firmy neustále prepadávala. A dnes? V polovici júla bola hodnota jednej akcie na úrovni 0,82 USD. Z firmy, ktorá kedysi menila spôsob, akým zachytávame svet, sa stáva učebnicový príklad toho čo sa stane, ak sa podcenia inovácie, diverzifikácia a firma sa neprispôsobí vývoju na trhu.

Zdroj: Google
Čo všetko sa pokazilo?
Nedostatočné inovácie – nové modely kamier sú len malým vylepšením tých starých. Fanúšikovia chcú revolúciu, nie evolúciu.
Zlá diverzifikácia – pokus o predaj dronov dopadol fiaskom. Firma neponúkla žiadne nové služby alebo produkty, ktoré by priniesli stabilný príjem.
Silná konkurencia – čínske značky ako Insta360 alebo DJI ponúkajú kamery, ktoré sú rovnako dobré, často aj lepšie – a hlavne lacnejšie.
Strata dôvery investorov – aj keď GoPro zaviedlo cloudové služby a predplatné, čísla jednoducho nesedia.
Má GoPro ešte šancu?
Teoreticky áno. Značka má stále silné meno a lojalitu komunity, ale aktuálne to vyzerá skôr ako čakanie na zázrak. Ak chce GoPro prežiť, musí spraviť niečo radikálne – či už v oblasti softvéru, umelej inteligencie, alebo partnerstiev. Ak sa im to v dohľadnej dobe nepodarí, hrozí, že firma skončí už len v učebniciach ako príklad ako sa veci nemajú robiť.