# investujte s nami  26. 3. 2024

Oplatí sa investovať do akcií spoločností vyrábajúcich elektromobily alebo už praskla bublina?

Pred pár rokmi bolo investovanie do akcií spoločností, ktoré sa zamerali na rozvoj elektromobilov doslova ternom. Ako je to dnes? Praskla bublina v sfére elektromobility alebo sa len čistí trh, na ktorom prežijú tí najsilnejší? Popri spoločnostiach Tesla či Nikola, karty aktuálne rozdáva aj čínsky výrobca BYD, ktorý vo veľkom expanduje na európsky trh.

Správy z posledného obdobia nelichotia predovšetkým automobilkám ako Nikola, Fisker, Rivian Automotive, Lucid, NIO, XPeng, Polestar Automotive, Canoo či Lordstown Motors. Ide konkrétne o ich 90%-ný pokles trhovej hodnoty, ktorý by rôzne zdroje nazvali aj tvrdšími slovami ako očakávaný prepad či prasknutá bublina. Niet sa ale čomu čudovať. Pokým v rokoch 2020 a 2021 boli tieto spoločnosti na svojich vrcholoch a dohromady sa ich trhová hodnota vyšplhala na 470 mld. dolárov, v súčasnosti nedosahuje ani 65 mld. Dolárov, vyplýva to z údajov agentúry Bloomberg. Od začiatku roka na akciovom trhu nenájdeme príliš veľa akcií výrobcov elektromobilov, ktorým by sa darilo. Skôr naopak. Automobilky vstupovali do nového roka s veľmi vysokými zásobami. Jedným z dôvodov sú menej flexibilné dodávateľské reťazce, ktoré tlačia výrobcov, aby vyrábali autá napriek menšiemu záujmu o ne.

Za nepriaznivými správami teda môžeme hľadať viacero dôvodov, ktoré vývoj akcií spoločností elektromobilov trošku vysvetľujú a teda aj zmierňujú. Na finančných trhoch sa historicky opakuje, že po raketovom štarte nasleduje ochladenie, teda pokles hodnoty akcií. A čo si budeme hovoriť, počiatočný ošiaľ okolo elektromobilov bol neskutočný, no za aktuálny prepad hodnoty akcií si zároveň môžu spoločnosti tak trochu aj samé. Nereálne očakávania v oblasti predajov a následných ziskov vedú k sklamaniu a prepadu tržieb. A dobrým správam pre elektromobily nepraje ani ich stále vysoká cena. Aj keď astronomické ceny elektromobilov už dávno klesli, ich dostupnosť pre širokú verejnosť je v porovnaní s autami so spaľovacími motormi stále neporovnateľne nižšia.

Napriek nepriaznivým správam zo začiatku roka sa však priaznivci a investori elektromobilov podľa všetkého nemusia ich neúspechu až tak obávať. Stále sú tu giganti, ktorí si svoje miesto na trhu strážia a o úspech zabojujú aj v roku 2024. Trh elektromobilov sa tak možno trochu prečistí a ostanú len tí najsilnejší. Samozrejme hovoríme o Muskovej Tesle či čínskom výrobcovi elektromobilov BYD. O svoje miesto na trhu nákladných elektromobilov, napriek prepadu akcií a odsúdeniu jej zakladateľa Trevora Miltona, bojuje aj už vyššie spomínaná automobilka Nikola.

Tesla si svoje dominantné postavenie na trhu elektromobilov stále stráži, ale má silného konkurenta

Napriek vývoju na trhu elektromobilov, ktorý sme vám priblížili vyššie, Tesla stále pre investorov patrí k najatraktívnejším spoločnostiam. Svedčí o tom aj minulý rok, kedy aj napriek výraznému prepadu svojich konkurentov, spoločnosť Elona Muska vykázala medziročný nárast tržieb o 3%. Áno, išlo len o mierny nárast, ale je to dôkaz, že automobilka si aj v slabších časoch udržuje svoju hodnotu a meno na trhu.

Rok 2023 ukončila Tesla s hrubou maržou na úrovni 17,6%, s tržbami za 4. kvartál vo výške 25,17 mld. USD, kedy mierne zaostala za očakávaniami trhu. Tie boli na úrovni 18% na marži a 25,87 mld. USD bola výška očakávaných ziskov. Napriek mierne nenaplneným predpovediam odborníkov, spoločnosť v minulom roku vyrobila 1,8 milióna áut, čo jej zabezpečilo pozíciu jedného z najväčších svetových výrobcov elektromobilov. Z pomyselného trónu ju však, čo sa týka počtu elektromobilov, koncom roka 2023 niekto zosadil. Kto to bol, vám prezradíme nižšie.

Zdroj: Google

Neistota na akciovom trhu sa pre spoločnosť Tesla preniesla aj do roku 2024, keď ceny jej akcií začali klesať. Mierne nepriaznivý vývoj je dôsledkom dlhodobej stratégie spoločnosti Tesla a jej šéfa Elona Muska, ktorý pokračuje v znižovaní cien elektromobilov. Táto skutočnosť následne vyvoláva tlak na marže. Ceny akcií Tesly ovplyvňujú aj ďalšie rozhodnutia Muska, napríklad jeho avizované investície do umelej inteligencie a pod. Po takýchto správach trh vždy zákonite spozornie a dochádza k pohybu či už smerom nahor alebo nadol.

BYD pripravil Teslu o prvenstvo a expanduje na európsky trh

Každý fanúšik investícií do elektromobility určite zaznamenal správu o expanzii čínskej spoločnosti BYD na európsky trh. Ako uvádza TASR, loď s prvou várkou elektromobilov tejto spoločnosti zakotvila v Nemecku. Stalo sa tak konkrétne koncom februára, keď do prístavu v Bremerhavene priviezla nákladná loď tisíce áut čínskej spoločnosti BYD. „Dodávku priviezla loď BYD Explorer No.1, prvá z osmičky nákladných lodí špeciálne poverených čínskou skupinou na rozšírenie jej exportu,” uvádza sa v správe TASR. „Loď v nedeľu 25. februára zakotvila v Bremerhavene po zastávke v holandskom prístave Vlissingen a už v pondelok z nej vyložili približne 3 000 vozidiel,” uviedla pre agentúru AFP hovorkyňa nemeckého prístavu.

Zdroj: Google

A aké plány má čínsky výrobca plug-in hybridných a plne elektrických vozidiel v Európe? Okrem veľkej dodávky áut na európsky trh, podobne ako Tesla, ktorá prevádzkuje závod neďaleko Berlína, plánuje aj BYD založiť v regióne vlastnú továreň. Spoločnosť BYD v januári uviedla, že jej plánovaná základňa v Maďarsku začne prevádzku o tri roky.

Najmä Tesla sa musí mať na pozore, keďže to bola práve spoločnosť BYD, ktorá ju koncom roka zosadila z pozície číslo jeden vo svetovom meradle v počte vyrobených vozidiel na batérie. V poslednom štvrťroku 2023 dodala totiž na trh viac ako 500 000 elektromobilov.

Nikola (NKLA) s víziou byť Tesla v oblasti nákladiakov nateraz bez svojho zakladateľa, ale naďalej s veľkými ambíciami

Americká spoločnosť Nikola Motor so zameraním na nákladné automobily s batériovým a vodíkovým pohonom vznikla v roku 2014 a v roku 2020 sa premenovala na Nikola Corporation. Pomerne mladá spoločnosť púta pozornosť nielen svojou výrobou ale aj menšími či väčšími škandálmi. Už v roku 2018 zaujala svojou žalobou na spoločnosť Tesla za údajné porušenie 3 patentov, pričom problémom mal byť dizajn elektrického ťahača Tesla Semi. Žiadala od Tesly 2 mld. USD, svoju žalobu však minulý rok stiahla. Možno práve preto, že už v roku 2020 sa objavila správa, ktorá naznačovala, že naopak spoločnosť Nikola Corp. sa mala v prípade svojho vyvíjaného ťahača „inšpirovať“ iným koncepčným ťahačom a nezákonne si privlastniť súvisiace patenty.

Koniec roka 2023 bol súčasne aj koncom pôsobenia jej zakladateľa Trevora Miltona v spoločnosti, teda aspoň na 4 roky, ktoré by mal Milton práve za podvod stráviť vo väzení. Tento fakt výrazne prispel k prepadu akcií Nikola Corporation, keď jej prví investori prišli koncom roka o 94 % hodnoty na 1 akciu.

Zdroj: Google

Najnovšie správy však hovoria o tom, že napriek týmto škandálom bojuje o úspech v oblasti nákladných elektromobilov Nicola Corp. ďalej. Svedčí o tom dodávka prvého nákladného vozidla s vodíkovými palivovými článkami v USA. „Dnes sa podelíme o to, čo sme dosiahli a ako práve teraz poskytujeme plne integrované riešenia mobility s nulovými emisiami,“ povedal koncom februára prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Nikola Steve Girsky. Nikola vyrobila 42 vodíkových kamiónov, z ktorých 35 doručila obchodníkom. Spoločnosť vyhradila sedem z nich na testovanie a ukážky vozového parku. Girsky na margo výzvy k zisku povedal, že Nikola mohla dodať viac, keby nebolo problémov s dodávateľským reťazcom.

Medzi jej zákazníkov patria Biagi Bros, IMC Logistics, 4Gen/Duncan and Sons Lines, Alberta Motor Transport a Coyote Container.

O tom, že s novým rokom sa obracia nový list a ide sa ďalej, svedčia aj ďalšie kroky spoločnosti. V lete v minulom roku musela Nicola Corp. svoje dodané vozidlá stiahnuť. V súčasnosti ich plánuje opravené vrátiť späť. „Sme na dobrej ceste dodať prvé prepracované elektrické nákladné vozidlá našim zákazníkom vybavené novými akumulátormi a to do konca prvého štvrťroka,” vyjadrila sa spoločnosť Nicola Corp.. Očakávania odborníkov sa skôr prikláňajú k tomu, že všetky nákladné vozidlá budú vrátené používateľom do konca druhého štvrťroka alebo začiatkom tretieho štvrťroka. Všetky opatrenia a kroky Nicola Corp. smerujú k tomu, že urobia všetko preto, aby si investorov opäť naklonili na svoju stranu.

Napriek trhovým výkyvom sa zdá, že investícia do elektromobility môže byť zaujímavá. Treba mať ale na pamäti, že pri finančnom portfóliu je dôležitá diverzifikácia a netreba “vkladať všetky jablká do jedného košíka”.

V IAD Investments pri správe podielových fondov využívame naše dlhoročné skúsenosti tak, aby sme naplnili očakávania a investičné ciele našich klientov a investorov. S tým je spojené aj vyhľadávanie vhodných investičných príležitostí a monitorovanie trhov. Ak máte záujem o naše služby a produkty, kontaktujte svojho finančného sprostredkovateľa.

Spät na všetky články

#investujte

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.