Slabý kvartál, silné očakávania

Tesla má za sebou náročný prvý štvrťrok, ktorý potvrdil spomalenie rastu a zníženie predajov. Tržby spoločnosti klesli medziročne o 9% na úroveň 19,34 miliardy dolárov, čo predstavuje výrazné zaostanie za odhadmi trhu. Zisk sa prepadol o 71%, pričom Tesla zarobila iba 27 centov na akciu, namiesto očakávaných 39 centov. Dodávky áut dosiahli 336 681 kusov, čo je pokles o 13% a zároveň najhorší kvartál firmy od polovice roku 2022. Za týmito číslami stojí najmä oslabený dopyt po aktuálnych modeloch a negatívne vnímanie značky, ktoré je spájané s vysokou politickou angažovanosťou Elona Muska. Spoločnosť zároveň priznala, že bez príjmov z predaja emisných kreditov by jej automobilová divízia bola v strate – tieto príjmy sa medziročne zvýšili z 432 miliónov na 595 miliónov dolárov.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Napriek slabým číslam zareagovali trhy pozitívne najmä vďaka oznámeniu Elona Muska, že od mája výrazne obmedzí svoj čas venovaný práci pre Ministerstvo pre efektivitu vlády (DOGE) a vráti sa k intenzívnejšiemu vedeniu Tesly. Práve jeho výrazná politická angažovanosť bola jedným z hlavných dôvodov poklesu dôvery investorov, ale aj zákazníkov, čoho výsledkom boli protesty, vandalizmus v showroomoch a ostrá kritika vedenia. Návrat k riadeniu tak trh vníma ako potenciálny obrat v stratégii a obnove reputácie značky.
Pozitívne vnímanie posilnili aj plány na uvedenie cenovo dostupnejších modelov v prvej polovici tohto roka a potvrdený plán spustenia flotily robotaxi v roku 2026. Tesla spresnila, že nový dostupný model bude postavený na platforme existujúcich Modelov Y a 3, pričom výroba by mala odštartovať už v júni tohto roka. Tieto vozidlá sa budú vyrábať na súčasných výrobných linkách, nie pomocou budúceho „unboxed“ výrobného procesu, ktorý je určený pre Cybercab. To síce umožní rýchlejší nábeh, ale obmedzuje možnosti dizajnových inovácií. Firma sa sústredí predovšetkým na zníženie ceny v súlade s Muskovým tvrdením, že zákazníkov neodrádza produkt, ale jeho cena. Podľa Barclays môže Tesla v roku 2025 vyprodukovať len približne 3 500 kusov nového modelu a do konca 2026 okolo 50 000 vozidiel. Pre porovnanie – len v prvom štvrťroku vyrobila viac ako 360 000 áut. Kľúčovou otázkou teda bude nielen „kedy“, ale aj „koľko“.
Zároveň ide o zásadný test, či Tesla zvládne transformáciu z prémiovej značky na efektívneho masového výrobcu bez straty svojej identity. Treba však podotknúť, že celkové strategické smerovanie Tesly je čoraz komplexnejšie. Popri automobiloch sa spoločnosť angažuje v oblasti energetiky, autonómneho riadenia, softvéru, batérií, ale aj robotov Optimus a najnovšie opäť aktívne komunikuje aj v oblasti AI cez xAI. Investori si tak prirodzene kladú otázku, či nie je rozsah projektov príliš široký a či firma nestráca svoju sústredenosť.
Externé faktory pritom naďalej tvoria podstatnú časť neistoty. Tesla priznala, že musela pozastaviť niektoré komponenty importované z Číny po tom, ako USA uvalili 145%-né clo. Pridajme k tomu protiopatrenia zo strany Číny, rastúcu politickú polarizáciu a zmeny v spotrebiteľskom správaní a dostaneme kombináciu, ktorá spôsobuje, že aj Tesla musí prehodnocovať vlastný rastový výhľad. Prezident Trump však zároveň oznámil, že aktívne vyjednáva s Čínou o „férovej dohode“, čo naznačuje možnosť zmiernenia obchodného napätia.
Tesla tak vstupuje do kritickej fázy. Investori reagovali na vyjadrenia Muska a objavil sa záblesk pozitívnej budúcnosti. Avšak ak chce firma reálne obnoviť rast, nestačí na to iba komunikácia – potrebné budú reálne kroky. Ak Elon Musk skutočne presunie svoju pozornosť späť na Teslu a firma doručí sľubované dostupné modely včas a vo vysokom objeme, môže znovu nastúpiť na trajektóriu rastu, no tentoraz bude musieť viac ako kedykoľvek predtým presvedčiť číslami, nie sľubmi.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.