Skip to main content
# investujte na fin trhoch  14. 7. 2025

Akcie Porsche sa prepadajú – investori strácajú trpezlivosť

Porsche

Nemecký výrobca športových a luxusných áut Porsche zaznamenal v prvej polovici roka 2025 pokles globálnych predajov o 6 %. Tento pokles bol obzvlášť citeľný na čínskom trhu, kde stuttgartská značka zaznamenala prepad až o 28 %. Tieto čísla len potvrdzujú pretrvávajúci trend poklesu dôvery investorov v správnosť smerovania legendárnej značky. Akcie Porsche sa od vstupu na burzu v roku 2022 prepadli takmer o polovicu svojej hodnoty, pričom analytici čoraz častejšie spochybňujú hybridný prístup značky – teda rovnováhu medzi prémiovou exkluzivitou a objemovým predajom. Zatiaľ čo talianska konkurencia z Maranella boduje stabilným rastom a udržiavaním si trhového podielu, Porsche sa ocitá v nekomfortnej pozícii – stlačené medzi čínskou konkurenciou, americkými clami a vlastnými strategickými rozpormi.

Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:

Prudký pokles predajov v Číne je obzvlášť závažný, nakoľko Porsche počítalo s týmto trhom ako s motorom budúceho rastu vďaka EV línii. Hlavným problémom zostáva podcenenie agresívneho nástupu domácich značiek ako BYD či Xiaomi, ktoré vďaka robustnej vertikálnej integrácii a štátnej podpore dominujú miestnemu trhu s elektromobilmi. K tomu treba prirátať aj tlak zo strany USA v podobe rozsiahlych ciel, ktoré Porsche zasiahnu obzvlášť silno – keďže nevyrába žiaden model lokálne, musí dovážať všetky autá z Európy, čo ho výrazne znevýhodňuje oproti konkurentom z Nemecka ako BMW či Mercedes-Benz, ktorí majú veľké výrobné kapacity v USA.

Problémom zostáva aj samotná stratégia značky – Porsche sa snaží byť dvoma značkami naraz: prémiovou ikonou vďaka modelom ako 911 či Taycan a zároveň masovým hráčom pomocou modelov ako Macan a Cayenne. Modely ako 911 udržiavajú značkovú hodnotu a silnú lojalitu zákazníkov, no SUV segment je cenovo veľmi konkurenčný a Porsche v ňom nemá rovnakú silu. Odpoveďou na tieto problémy mal byť prechod na elektrifikáciu modelov, no vysoké investície do Taycanu a druhej generácie Macanu sa zatiaľ neprejavili vo výraznejšom dopyte. Porsche tak môžeme považovať za symbol širšieho problému európskych automobiliek, ktorý sa prejavuje podcenením rýchlosti inovácií čínskej konkurencie a oneskorenými investíciami do lokálnej výroby mimo EÚ.

Pohľad na akciové trhy len potvrdzuje, že investori dnes preferujú značky s jasne definovanou a konzistentnou stratégiou. Ferrari, ktoré zostáva verné svojej filozofii exkluzivity, si od začiatku roka pripísalo nárast o vyše 14 % a očakáva rast predajov na úrovni okolo 7 %. Na druhej strane stoja výrobcovia ako Mercedes-Benz a BMW. Obaja síce čelia rovnakým globálnym výzvam ako Porsche, no vďaka rozsiahlej výrobe v USA sú schopní limitovať dopady Trumpových protekcionistických opatrení. Zatiaľ čo akcie Mercedesu zaznamenávajú pokles na úrovni vyše 4,5 %, ktorý značka pripisuje globálnemu napätiu spojenému s clami, BMW si pripísalo mierny nárast o 2,5 % vďaka silným predajom v Severnej Amerike. Porsche sleduje oveľa horší priebeh roka – od jeho začiatku odpísali akcie približne 26 % a od vstupu na burzu zaznamenali pokles o viac ako polovicu hodnoty.

Bez jasnej stratégie sa Porsche nepohne z miesta, pričom ju čakajú ťažké rozhodnutia, ktoré mali padnúť už dávno. Je potrebné zvoliť si jasnú stratégiu a dôsledne ju dodržiavať. Prvou možnosťou je sústredenie sa na objemový model podobný Mercedesu či BMW. V tomto prípade musí značka akceptovať cenovú vojnu, optimalizovať náklady a investovať do lokálnej výroby – najmä v USA, čo by umožnilo vyhnúť sa najvyšším clám. Druhou možnosťou je posilnenie svojej pozície ako výnimočnej prémiovej značky s dôrazom na exkluzivitu, limitované edície, vysoké marže a silný príbeh. To si však bude vyžadovať zníženie objemov výroby a selektívne portfólio modelov. Táto cesta vychádza zo vzoru Ferrari, ktoré dôsledne buduje značkovú hodnotu, identitu a dlhodobý vzťah so zákazníkmi.

Nie každý model môže byť ikonou. Nie každá stratégia môže byť univerzálna. V prípade Porsche je čas prestať balansovať – a začať stavať na tom, čo značku spravilo výnimočnou.

Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.

Spät na všetky články

#investujte

Články

Zaujímajú vás novinky zo sveta investícií? Na našom blogu vás každý týždeň informujú naši portfólio manažéri o dianí na akciových trhoch, nájdete tu aj veľa ďalších zaujímavých tém z oblasti investovania. Aktivujte si upozornenie na nové články v sekcii blog a už vám nikdy neuniknú investičné aktuality.

Investujte s nami

s nami

Investovať môže dnes už naozaj každý, dôležité je vybrať si toho správneho partnera, ktorý investície bude spravovať.

Investujte na fin trhoch

na fin trhoch

Overené informácie o novinkách a najaktuálnejších témach, ktoré ovplyvňujú dianie na finančných trhoch.

Investujte do seba

do seba

Investícia do seba, môže byť niekedy práve tou najvýnosnejšou.

UPOZORNENIE. Tento materiál je marketingovým oznámením. Skôr ako urobíte akékoľvek investičné rozhodnutie, pozrite si predajný prospekt, štatút a dokument s kľúčovými informáciami pre investorov fondov IAD Investments, správ. spol., a.s. (ďalej len „IAD“) v slovenskom jazyku v sídle IAD, na predajných miestach, v sídle depozitára alebo na www.iad.sk. Pre viac informácií sa obráťte na svojho finančného sprostredkovateľa alebo na www.iad.sk.

Hodnota investície do podielového fondu sa môže aj znižovať a nie je zaručená návratnosť pôvodne investovanej sumy. S investíciou do podielových fondov je spojené aj riziko. V súlade so štatútmi podielových fondov môže podiel cenných papierov vydaných štátmi a medzinárodnými organizáciami, uvedenými v prílohe štatútov jednotlivých podielových fondov, prekročiť 35% hodnoty majetku vo fonde, pričom tento podiel môže dosiahnuť až 100%. IAD je povinná vyplatiť podielový list podielového fondu Prvý realitný fond a Korunový realitný fond bezodkladne, najneskôr však v predĺženej lehote 12 mesiacov. Majetok vo fonde Prvý realitný fond je podľa podmienok osobitného zákona investovaný najmä do nehnuteľností vrátane príslušenstva na účely ich správy a predaja, do majetkových účastí v realitných spoločnostiach a do likvidných finančných aktív, z ktorých ekonomickej podstaty vyplýva úzke prepojenie s trhom nehnuteľností. Korunový realitný fond má minimálne 85% majetku nepretržite investovaného do podielových listov fondu Prvý realitný fond.

Nastavenie cookies
IAD logo

Táto webová stránka používa súbory cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepšiu skúsenosť s používaním našej stránky. Informácie ukladáme do súborov cookies uložených vo vašom prehliadači a vďaka nim vieme, čo vás najviac zaujíma a vďaka tomu môžeme tvoriť taký obsah, o ktorý môžete mať záujem.

Nevyhnutné cookies

tieto cookies slúžia na zabezpečenie prevádzky tejto webovej stránky
Zistiť viac

Štatistické cookies

tieto cookies slúžia na anonymné získavanie informácií o návštevnosti tejto webovej stránky
Zistiť viac

Marketingové cookies

tieto cookies slúžia na získavania informácií o navštevovaní jednotlivých webových stránok s cieľom zobraziť reklamu/zaslať informáciu cez webový prehliadač, ktorá je relevatná a zaujímavá a tým pádom aj hodnotnejšia pre konkrétneho užívateľa
Zistiť viac