Hollywoodske clá

Prezident Donald Trump opäť rozvíril vody globálneho obchodu, tentoraz kultúrnym smerom. Oznámil, že poveruje Ministerstvo obchodu USA, aby preskúmalo a pripravilo zavedenie 100 % cla na všetky filmy produkované v zahraničí, určené pre americký trh. Ako hlavný dôvod uviedol daňové úľavy poskytované niektorými krajinami filmovým štúdiám, ktoré podľa neho predstavujú hrozbu pre národnú bezpečnosť.
Tento článok si môžete v audio verzii vypočuť tu:
Hoci ide zatiaľ len o oznámenie bez konkrétnej legislatívnej formy, reakcia trhu ukázala, že investori si začínajú uvedomovať, že ani doteraz relatívne bezpečné sektory nemusia byť imúnne voči politickým zásahom. Akcie streamovacích a mediálnych firiem ako Netflix, Disney, Warner Bros, Discovery, Roku či Paramount po oznámení klesli o 2 až 5 %, hoci neskôr časť strát vymazali.
Hollywood už desaťročia využíva produkciu v zahraničí, najčastejšie u severných susedov v Kanade. Dôvodom sú nižšie náklady, ale aj vizuálne lokality. Najväčší hráči, predovšetkým Netflix, majú značnú časť obsahu vyrábanú práve mimo USA – niektoré odhady hovoria až o 75 %. To sa odráža aj v tohtoročnom rozpočte Netflixu, pričom z celkového $18 miliardového rozpočtu smeruje významná časť na zahraničnú produkciu. Práve Netflix je z pohľadu investorov dlhodobo považovaný za stabilného lídra – len nedávno oznámil rekordné zisky a pozitívny výhľad, pričom vďaka lojalite predplatiteľov je vnímaný ako relatívne odolný aj voči ekonomickému spomaleniu.
Iné mediálne firmy sú na tom ešte horšie – Warner Bros. Discovery a Roku sú od začiatku roka v poklese o vyše 19 %, Disney je slabší o 8,3 %, zatiaľ čo Paramount Global si pripísal rast nad 10 % vďaka očakávanému spojeniu so Skydance Media. Rozdielne výkony ukazujú, že trh zohľadňuje jednak kvalitu posledných výsledkov, ale aj vnímanie citlivosti na nové obchodné riziká. Hlavnou otázkou ostáva, ako by sa takéto clá vôbec uplatňovali – väčšina obsahu sa v dnešnej dobe distribuuje digitálne, nie ako fyzický tovar. Experti upozorňujú, že clo na dovoz DVD by sa dalo realizovať, no v prípade streamovaného či licencovaného obsahu ide o veľmi ťažko kontrolovateľný a technicky nerealizovateľný zásah. Zároveň sa otvárajú aj širšie riziká – napríklad geopolitické napätie. Hollywood je výrazne závislý od medzinárodného box office, najmä v Ázii. Čína, ktorá bola v uplynulých rokoch druhým najväčším trhom pre americké filmy, už v minulosti viackrát obmedzila prístup hollywoodskych produkcií na svoje územie z politických dôvodov. Ak by sa podobné clá stali realitou, ďalšie krajiny by mohli reagovať recipročne, čo by mohlo viesť k citeľnému poklesu globálnych príjmov z distribúcie.
Zatiaľ teda nejde o reálny zásah do podnikania, ale samotný návrh takéhoto opatrenia predstavuje signál, že Trumpova obchodná agenda sa môže rozšíriť aj do netradičných sektorov. Pre investorov to znamená potrebu zohľadňovať aj politické riziko v oblastiach, ktoré sa donedávna nachádzali mimo priamej paľby novej zahranično-obchodnej politiky USA. Ostáva teda otázne, či ide o ďalší prípad silnej protekcionistickej rétoriky bez konkrétneho dopadu, alebo sa dočkáme nového druhu obchodnej vojny – kultúrnej. Jedno je však isté už dnes – aj verbálne vyhlásenia môžu mať reálny dopad na vývoj akcií a budúce smerovanie firiem v zasiahnutých sektoroch.
Adam Záhorský
IAD Investments, a.s.