Adidas vs. Nike: Súboj gigantov
Veľké podujatia, ako blížiace sa majstrovstvá Európy vo futbale či letné olympijské hry, zvyčajne sľubujú rekordné tržby výrobcov športových potrieb. Druhá polovica roku 2024 by preto mohla byť prelomovým pre toto odvetvie. V centre pozornosti mnohých investorov sú pritom dva priemyselné giganty Nike a Adidas. Ako sa im darí na spotrebiteľskom trhu a ako na tom investičnom?
Táto dvojica športových značiek dominuje aj v slovenských obchodoch. “O niečo predávanejšou je u nás značka Nike,” hovorí Tomáš Sklárčik, majiteľ štyroch obchodov siete Intersport. Obľúbenosť športových značiek je ako na hojdačke – to, ktorá značka je práve na špici závisí napríklad od marketingu či od toho, čo nosia známe osobnosti. Napríklad pred mesiacom boli sociálne siete zaplavené fotografiami slávnej speváčky Taylor Swift v modeli Adidas Superstar. “Športové značky zvyknú mať silné a slabé obdobia, deje sa to v cykloch, ale Adidas a Nike majú najlojálnejších fanúšikov,“ dodal Sklárčik.
Menšie či väčšie súboje medzi sebou tieto značky športového oblečenia zvádzajú neustále. Napríklad nedávno spoločnosť Nike porazila svojho odvekého rivala, keď Adidas po 70 rokoch vystriedala v pozícii dodávateľa športového oblečenia pre národnú reprezentáciu Nemecka. Táto udalosť dostala Nike na titulky po celom svete. Po desaťročiach partnerstva s Adidas budú totiž od roku 2027 všetky nemecké národné tímy nosiť na hrudi štítok Nike.
Pre Adidas to nie je len prehratý domáci zápas, ale aj druhá veľká prehra v krátkom čase a prinajmenšom vo veľmi zložitom období pre spoločnosť. Okrem toho, že sa Adidas ešte prednedávnom boril s prudkým poklesom predaja v Číne, oficiálnu spoluprácu musel ukončiť aj s americkým rapperom, ktorý momentálne používa pseudonym Yem. Kontroverzný hudobník, predtým známy ako Kanye West, prišiel o spoluprácu s Adidasom pre svoje antisemitistické výroky. Pre nemeckú spoločnosť to bol pritom veľký krok, keďže jeho línia tenisiek Yeezy bola v tom období najpredávanejšou, čomu zodpovedali aj zásoby v skladoch.
Adidas však bojuje a ako sa ukazuje, úspešne. Postupne sa zbavuje zásob tenisiek Yeezy, dokonca so ziskom, a súčasne zvyšuje predaje svojich klasických modelov, ako sú samba alebo gazelle. Pozitívny ohlas získal Adidas aj za svoju novú kolekciu, čím si posilnil pozíciu v lifestylovom segmente. A z tohto Adidas ťaží veľa, keďže Nike v uvádzaní nových modelov poľavila.
Zatiaľ, čo cena akcií Nike naďalej klesá, investori Adidas sú optimistickí
Príjmy priemyselného giganta Nike sa počas minulého roka prakticky nepohli, aj keď nárast tržieb o 0,3% na 12,4 miliardy dolárov bol nad očakávania trhu. Predaj Nike v Severnej Amerike vzrástol približne o 3%. Čína, ktorá je hnacou silou rastu, však sklamala relatívne malým nárastom len o 5%. Pointa je, že Nike zarobila 1,2 miliardy dolárov, čo je o päť percent menej ako v roku 2022. Aj z tohto dôvodu potrebujú jej akcionári veľkú dávku trpezlivosti, keďže na spoločnosť Nike sa vyvinul tlak pre výzvu k zisku, ktorý viedol poklesu jej akcií na trhu. “Čaká nás náročné obdobie s mierne klesajúcimi predajmi v prvej polovici finančného roka 2024/25,” vyjadril sa Matthew Friend, finančný riaditeľ Nike.
Vedenie spoločnosti takisto zverejnilo aj informácie o jej dôležitých a zásadných úpravách, ktoré Nike musela vykonať. A práve tieto vyjadrenia spôsobili, že cena akcií Nike po obchodovaní klesla o 6%. Na ročnej báze je pokles viac ako 19-percentný, v porovnaní s historickým maximom Nike z novembra 2021, klesli akcie Nike dokonca až o 47%. Na základe týchto údajov americká analytická spoločnosť Bernstein Research znížila cieľovú cenu pre Nike zo 134 na 120 dolárov, ale rating ponechala na „Outperform“.
Podľa analytičky Bernstein Aneeshy Shermanovej je Nike silná, ale rast bude nasledovať len po skutočných inováciách. Z dlhodobého hľadiska je preto sebavedomá, no vo finančnom roku 2025 treba stále očakávať škrty.
Bojovnosť Adidasu na spotrebiteľskom trhu sa odzrkadľuje aj na finančnom trhu
Naproti tomu akcie Adidas od začiatku roka vzrástli približne o 14% a za posledných dvanásť mesiacov takmer o 47%. A to pritom skupina DAX vykázala za minulý rok prvú ročnú stratu za viac ako tri desaťročia. Čistú stratu 58 miliónov eur ale vykompenzovala ziskom 254 miliónov eur na konci roka 2022. “Vlani ešte tržby klesali, ale v roku 2024 už budú predaje rásť,” sľúbil akcionárom šéf Adidasu Bjørn Gulden.
Adidas oznámil dvojciferný rast predaja na čínskom trhu pre rok 2024 a očakáva sa, že tržby v rámci celej skupiny mu porastú aj po úprave o vplyv meny. Podľa predbežných údajov už v prvom štvrťroku medziročne zvýšil prevádzkový zisk viac než päťnásobne na 336 miliónov eur. Za optimizmom investorov sú tak zrejme aj tieto lepšie ako očakávané vyhliadky rastu.
Analytici sú opatrní, ale lepšie vyhliadky predpovedajú Adidasu
Kúpu akcií Adidas odporúča aj Morgan Stanley. Podľa modelu amerického obchodníka s cennými papiermi by mali totiž posilniť až na 235 eur. Akcie Nike sú, naopak, už dlhšie pod tlakom, firma bojuje so slabnúcim dopytom po basketbalovej obuvi a čelí kritike, že zanedbáva inovácie.
Opatrnejšia je napríklad kanadská banka RBC, ktorá zvýšila cieľovú cenu pre Adidas z 200 na 230 eur a ponechala rating na „Outperform“. Podľa analytika RBC Piral Dadhania má Adidas najlepšie vyhliadky na rast spomedzi výrobcov športových potrieb. Prvýkrát za päť rokov nemecká skupina pravdepodobne zrýchli svoj rast viac ako jej úhlavný rival Nike.
Stane sa tak a zamiešajú kartami aj nadchádzajúce veľké športové podujatia ako Majstrovstvá Európy vo futbale či letné Olympijské hry? O dôležitom vývoji vás aj naďalej budeme informovať na našej stránke v sekcii Blog.