Európsky automobilový priemysel má problém, tým pádom aj Slovensko
Na nedávnom automobilovom salóne v Mníchove sa potvrdil dlhodobý trend, ktorý si doteraz v Európe nikto nechcel pripustiť. Európske automobilky postupne ale isto strácajú svoj trhový podiel vo svete voči čínskym automobilkám. Zatiaľ čo európske firmy stále dominujú vo výrobe spaľovacích motorov, tak čínske firmy ovládli trh elektrických áut. Najlepším príkladom o dominancii čínskych automobiliek na autosalóne v Mníchove bolo ich zastúpenie v sektore elektrických modelov, ktoré bolo dvojnásobné oproti roku 2021. Problém je, že spaľovacie motory sa čoraz častejšie ukazujú ako zastaralá technológia, ktorá v najlepšom prípade má pred sebou dve dekády života. V najbližších rokoch postupne zažijeme podobný prechod na elektrické autá podobne, ako sme zažili prechod z tlačidlových telefónov na súčasné „smart“ telefóny. Práve táto paralela nám môže dobre poslúžiť v tom, ako nová technológia dokáže kompletne zmeniť spotrebiteľské správanie.
Týždenný komentár od nášho portfólio manažéra si môžete aj vypočuť v audio verzii tu:
Prechod na elektrické autá v najbližšej budúcnosti potvrdzuje aj Medzinárodná agentúra pre energiu, ktorá odhaduje, že budúci rok spotreba ropy dosiahne svoj vrchol na úrovni 103 miliónov barelov denne a od tejto úrovne začne postupne klesať. Dôvod sú práve elektrické autá. Rovnako táto agentúra odhaduje, že v roku 2030 bude celosvetový podiel elektrických áut predstavovať približne 35%. V Číne tvorí podiel elektrických áut 25% už teraz, pričom ich rast predstavuje 87% ročne. Obrovský náskok, ktorý si Čína vytvorila má za následok, že čínske automobilky dokážu vyrábať elektromobily zhruba o 20% až 25% lacnejšie.
Pri elektromobiloch sú rozhodujúce najmä dve veci. Výdrž, respektíve životnosť batérie a zároveň softvér. V obidvoch prípadoch dokážu čínske firmy prekonať svojich európskych konkurentov. Tým, ako sa softvér v elektromobiloch dostáva stále viac do popredia, na seba vozidlá budú preberať stále nové a nové funkcie. Podobne ako sa z telefónu stal postupom času malý osobný počítač, ktorý sa nám zmestí do vrecka, tak aj vozidlá si budú prechádzať svojím vývojom a autá nebudú iba autami.
Pre európske automobilky predstavuje prechod na novú technológiu obrovský problém rovnako, ako kedysi predstavoval obrovský problém pre NOKIU nástup „múdrych“ telefónov. Táto evolúcia za pochodu sa bytostne dotkne aj Slovenska. Kým štandardný spaľovací motor má viac ako 200 súčiastok, tak motor v elektrickom vozidle ich má približne 20. Tento nepomer znamená, že menej zamestnancov je potrebných pri výrobe elektrických vozidiel. Slovensko je bytostne závislé od automobilového priemyslu, ktorý tvorí približne dve tretiny celkového exportu. Okrem toho na automobilový priemysel sú naviazané dodávateľské reťazce, ktoré sú nemenej závislé od vývoja v tomto sektore. Trhový podiel čínskych automobilových firiem v Európe narástol z 1% v roku 2021 na 3% v roku 2023. Aj keď sa zatiaľ jedná iba o malý podiel, tak trend je jednoznačný.
Európe zostáva iba dúfať, že európske automobilky dokážu postupom času znížiť náskok, ktorý si čínske firmy vytvorili. Bude to dobré pre Európu a rovnako aj pre Slovensko.
Roman Vitásek
Portfólio manažér, IAD Investments